Verwijzingen naar seks zijn voortaan taboe in commercials op de Chinese radio en televisie. Dat heeft het Chinees Dagblad woensdag gemeld. Het verbod geldt zowel suggestief taalgebruik en gedrag als schaars geklede vrouwen, aldus de krant. Ook mag er geen reclame meer worden gemaakt voor voedingssupplementen die in verband worden gebracht met seks, seksspeeltjes, producten om de borsten te verstevigen en borstvergrotende operaties.
De Chinese regering heeft de laatste maanden meer maatregelen genomen om radio- en tv-programma’s aan banden te leggen. De maatregelen worden in verband gebracht met het volgende maand te houden vijfjaarlijkse congres van de Communistische Partij, een belangrijke gebeurtenis in China. Op het congres worden enkele belangrijke benoemingen gedaan en wordt het beleid voor de komende vijf jaar uitgestippeld.
Eerder dit jaar werden al programma’s over plastische chirurgie en geslachtsoperaties van de tv gehaald en vorige week werden ook in China immens populaire programma’s als Idols aan banden gelegd. Zo mogen de makers het publiek niet meer per sms en internet laten stemmen en mogen talentenjachten niet meer op primetime worden uitgezonden. [Novum/Radio.NL]