Column: De Radiovloek

Zeggen dat er bij het maken van reclame teveel clichés worden gebruikt is op zich al een cliché geworden. Het maken van reclame is al bijna synoniem geworden met het gebruiken van clichés, zo ook bij de reclame die radiostations voor zichzelf maken. Maar waarom is dat eigenlijk? Waarom gebruiken zoveel radiostations clichés als “Het geluid van de regio”, “De hits die jij wilt horen” of “De nummer 1 van vul-maar-wat-in”? Ik denk dat het antwoord is dat er een vloek rust op radio.

In het boek “Made to Stick” van Chip & Dan Heath wordt een experiment beschreven waarin één persoon de melodie van een bekend liedje met de vingers op een tafel moet kloppen. Een andere persoon moet dan raden welk lied de ander op de tafel klopt. Tijdens het experiment blijkt dat degenen die moeten raden er meestal faliekant naast zitten. Zo erg zelfs, dat de persoon die de melodie klopt zich vaak verbijsterd afvraagt waarom het nou zo moeilijk is. Er worden namelijk overbekende melodieën gebruikt zoals het Amerikaanse volkslied en “Happy Birthday”, maar die twee worden zelfs vaak door elkaar gehaald! Lees verder

Gerelateerde berichten