Search
Close this search box.

Plasterk wil reclameregels verder versoepelen

Minister Plasterk van OCW wil de reclameregels voor commerciële omroepen verder liberaliseren. Dit heeft hij donderdag gezegd op het Omroepcongres in Spant Bussum. Sinds half mei zijn de reclameregels voor de Nederlandse tv al versoepeld. Met uitzondering van de vier zenders van RTL, dat onder Luxemburg valt, zijn alle tv-zenders in ons land gebonden aan de Nederlandse mediawet. Hierdoor wordt SBS strenger beoordeeld dan RTL.

Sinds 15 mei is daarom het vermelden of tonen van een naam of beeldmerk van een sponsor in de titel van een gesponsord programmaonderdeel toegestaan, zolang de scheiding tussen redactie en commercie maar gewaarborgd blijft.

Ook mag de naam van bijvoorbeeld een tijdschrift verwerkt worden in de naam van een commercieel programma. Het volledig gelijktrekken van de reclameregels, zoals ex-staatssecretaris van media Medy van der Laan bepleite, zou SBS volgens eigen zeggen een extra advertentieomzet van 15 miljoen euro per jaar opleveren. Verder riep Plasterk omroepen en programmamakers op met een gedragscode ‘voor de goede smaak’ te komen. [Adformatie/Radio.NL]

Gerelateerde berichten