Spots voor drank te leuk voor jeugd

De regels voor alcoholreclame in Europa zorgen er niet voor dat jongeren van de drank afblijven. Spots met humor en verwijzingen naar sport en erotiek zijn te aantrekkelijk voor hen. Dat concludeert de Stichting Alcoholpreventie (Stap) naar aanleiding van een Europese studie. De stichting pleit voor uniforme Europese regelgeving op het gebied van alcohol.

Jongeren drinken op termijn meer alcohol als ze vaker reclame voor drank hebben gezien, blijkt uit de studie. Vinden ze een reclame aantrekkelijk, dan wordt het effect versterkt.

Humor is op dit moment niet opgenomen in de Europese aanbevelingen uit 2001, die veel landen hebben opgenomen in de nationale wetgeving. Stap wil dat humor wordt verbannen uit de spots. Daarnaast wil de stichting af van de speelruimte die de bestaande regels bieden. Zo mag er geen direct verband worden gelegd tussen sport en alcohol. Dit zou te ruim zijn geformuleerd.

In 24 Europese landen bestaan op dit moment 76 verschillende reguleringen. De meeste hebben als doel de hoeveelheid reclame te beperken. Nederland kent alleen zelfregulering door de alcoholindustrie. Stap hoopt dat uniformering controle gemakkelijker maakt. [Novum/Radio.NL]

Gerelateerde berichten