De Europese Commissie wil meer inzetten op bekendheid via televisie. Brussel wil ook langduriger meebetalen aan tv-programma’s van zenders die aandacht besteden aan de EU. De instelling stelt de andere EU-instellingen voor om de hoeveelheid gratis aangeboden tv-beelden daartoe verdubbelen. Dat blijkt uit een uitgelekte mededeling van Europees Commissaris Margot Wallström (Communicatie). De Europese Commissie neemt de mededeling over betere EU-communcatie naar verwachting deze week aan.
Wallström wil het communicatiebeleid fors versterken omdat EU-informatie voor burgers nu nogal ‘ongeorganiseerd en moeilijk te begrijpen is’, meent ze. Burgers hebben volgens haar nu maar een beperkte kennis van de EU. Media laten ‘de Europese onderwerpen vooral zien door de nationale bril en presenteren ze niet in een grensoverschrijdende context, hoewel veel praktische problemen alleen aangepakt kunnen worden op Europees niveau’. Wallström wil verder dat naast tv en scholen ook websites meer aandacht geven aan de EU. [Adformatie/Radio.NL]