Headlines uit de krant: dinsdag 16 oktober

Google Audio Ads komen voorlopig niet naar Europa. Dat bleek tijdens een presentatie vorige week in New York. Met deze verkoop van zendtijd voor radiocommercials wil Google zijn grip op traditionele media versterken. Eerder al experimenteerde het bedrijf met de verkoop van advertenties in magazines. Ook televisie heeft de aandacht.

Op Marketingfacts doet Eduard Blacquière, consultant bij Outrider, verslag van een bijeenkomst in New York over de Google Audio Ads. Uit zijn verslag blijkt dat Google serieuze plannen heeft met het verkopen van radioreclames, als aanvulling op het succes van de Google Adwords. Het zoek- en advertentiebedrijf denkt vooral te kunnen scoren met betere meetresultaten. Daarmee heeft Google veel ervaring op internet. Lees verder

Hilversum
Met de ervaringen van de afgelopen twintig maanden in gedachten is de Programmaraad Hilversum momenteel bezig om – samen met TNS/NIPO – een enquête samen te stellen, die binnenkort aan een representatief deel van de Hilversumse bevolking zal worden aangeboden. Het doel van deze enquête is meer inzicht te krijgen in de radio- en tv-wensen van Hilversummers. In november hoopt de programmaraad de resultaten binnen te krijgen, zodat deze gebruikt kunnen worden voor het samenstellen van de adviezen op radio- en tv-gebied voor het seizoen 2008/2009. ,,Wij roepen de gekozen inwoners op om serieus mee te doen.” Lees verder

DutchView  
De bedrijven Getronics en DutchView willen gezamenlijk een begin maken met het digitaliseren van kwetsbaar audiovisueel archiefmateriaal. ‘We moeten snel handelen om te voorkomen dat het verloren gaat.’ Eric van Spaendonk, manager copycenter van het audiovisuele bedrijf DutchView, spreekt van een tijdbom. Hij ziet in de digitalisering van archieven een gat in de markt. ‘De tijd is nu gunstig om archieven over te zetten op nieuwe dragers.’ Het bedrijf uit Hilversum verzorgde al de digitalisering van oude televisieuitzendingen bij onder meer Endemol, maar wil een bredere en meer internationale markt bereiken. Hiervoor zocht het een partner en vond deze in automatiseerder Getronics, die via dochter Infotechnique de nodige kennis in huis heeft. Lees verder

Ring
Het optreden van Liesbeth List volgende week tijdens het Gouden Televizier-Ring Gala wordt een eerbetoon aan Jos Brink. Dat heeft de organisatie van de televisieprijzen maandag bekendgemaakt. List, die voor het eerst optreedt na de oogoperatie die ze eind vorige maand onderging, zingt een nieuwe versie van haar lied “Heb het leven lief” voor haar in augustus overleden vriend en collega. Lees verder

Storing
Nederlandse en Duitse marineschepen voor de kust van Libanon zijn de oorzaak van voortdurende en soms urenlange storingen in het signaal van de populaire Israëlische satellietzender Yes. Dat hebben Israëlische media woensdag bericht. Lees verder

Model
Over haar voorgangster Yfke – ‘voor mij staan vier prachtige maiden’ – Sturm heeft Daphne Deckers geen mening. Maar in de derde editie van Holland’s Next Top Model, mag wel wat meer gelachen worden. Holland’s Next Top Model is een hit, kunnen we veilig stellen. Niet alleen op televisie, ook op de catwalk. De winnaressen van de eerste twee edities zijn bepaald niet uit beeld verdwenen. Sanne Nijhof uit de eerste editie sleepte vlak na haar Nederlandse overwinning een nog veel grotere prijs binnen: ze werd verkozen tot Ford’s Supermodel of the Year, inclusief contract van 250.000 dollar. Het brutale koppie van Kim Feenstra, winnares van de tweede editie, duikt ook overal op, al heeft zij het vooral druk met het gladstrijken van haar niet al te frisse verleden waarin diefstal, naaktfoto’s en softporno een hoofdrol spelen. Ook de nummer twee van de eerste editie, Sylvia Geersen, heeft aan werk geen gebrek. Lees verder

BBC
De Britse openbare omroep BBC gaat ongeveer 2.800 werknemers ontslaan. Dat is 12 procent van het totale personeelsbestand. Volgens The Independent zullen de ontslagen in alle gelederen van de BBC vallen. Ook moet de omroep effectiever gaan werken. Lees verder

Munk
Hoogtepunten van het concert dat Danny de Munk in juni gaf omdat hij 25 jaar in het vak zat, zijn 11 november te zien op televisie. De AVRO zendt om 22.10 uur op Nederland 1 naast de hoogtepunten beelden uit van de maandenlange voorbereidingen voor het optreden in Ahoy. Lees verder

Pers
De leiding van het gratis dagblad De Pers vindt het bij nader inzien onaanvaardbaar dat een van zijn medewerkers The New York Times overschrijft. Dat schrijft Jan-Jaap Heij, hoofdredacteur van De Pers op zaterdag, over de rubriek Gewetensvragen van medewerker Alexander Von Schmid. Vorige week berichtte NRC Handelsblad dat de ethicus Von Schmid veel van de gewetenskwesties die hij behandelt, overschrijft van The New York Times zonder bronvermelding. Lees verder

Discovery
Het bedrijf achter Discovery Channel en Animal Planet koopt de hobbysite HowStuffWorks.com voor 250 miljoen dollar. Dat meldt The Wall Street Journal maandag. Discovery Communications wil met HowStuffWorks haar online video content een groter bereik geven. Ook worden de vele HSW-artikelen in tv-documentaires gebruikt. Verder heeft HowStuffWorks een grote kaartendatabase, een online reisgids en een consumentengidsen. Lees verder

Knopfler
Wie hem bezig ziet op het kleine podium van de Amsterdamse Melkweg, vergeet dat hij naar een absolute wereldster kijkt. De man die 25 jaar geleden met een van zweet doordrenkte haarband de stadions bespeelde, schuift nu ongemakkelijk over zijn klapstoel voor een publiek van tweehonderd man. Mark Knopfler oogt traag, blijft bijna het gehele concert zitten, is zijn weelderige haardos zo goed als kwijt en richt zich tot het publiek via onverstaanbaar gemompel. Lees verder

Gerelateerde berichten