De publieke omroep is het nieuwe televisieseizoen goed begonnen. Het gemiddelde kijktijdaandeel in september bedroeg 34,1% (bron: SKO/ KLO I&A , leeftijd: 6+, tijdvak 18.00-24.00 uur). Dat is 1,6% meer dan september 2006. Dit positieve resultaat werd behaald ondanks het feit dat de programmering van Nederland 1, -2 en -3 pas sinds 17 september is begonnen na een lang zomerreces.
Vooral Nederland 1 doet het, met een gemiddeld kijktijdaandeel van 19,7%, goed in september. Ondermeer Pauw & Witteman (VARA/NPS) dragen daar met dagelijks bijna 900.000 kijkers (Kta 6+: 25,2%) aan bij. Op Nederland 2 vormt het nieuwe middagmagazine Max & Loretta (Max) met gemiddeld 440.000 kijkers (Kta 6+: 13,9%) per aflevering een vaste waarde. Ook Netwerk (EO/NCRV) en het nieuwsuur (NOS 22.00 uur Journaal en Nova van VARA/NPS/NOS) zijn ankers in de programmering van Nederland 2. Op Nederland 3 draagt de sterke vrijdagavond bij aan het resultaat. Naar De Lama´s en Ranking the stars (beide BNN) keken gemiddeld circa 1 miljoen mensen (Kta 6+: 16,5 en 15,7%). Ook de zondagavond op 3 ontwikkelt zich naar behoren; zo trok Jan Smit, de zomer voorbij (TROS) gemiddeld 650.000 kijkers (Kta 6+: 9%).
Publieke jeugdtelevisie
Z@ppelin was in september marktleider in de doelgroep 3-5 jaar. Op Z@PP doet Spangas (NCRV) het goed met een gemiddeld kijktijdaandeel van 20% bij 6-12 jaar. Het Junior Songfestival (AVRO) behaalde op het nieuwe familiaire tijdslot op zaterdagavond 19.00 uur een kijktijdaandeel van 22% (6-12 jaar).
‘Eenvandaag’
In de maanden juli, augustus en september trok het tv-programma ‘Eenvandaag’ gemiddeld 706.000 kijkers per uitzending. Dit aantal is aanzienlijk hoger ten opzichte van dezelfde periode in 2006, toen gemiddeld 551.000 kijkers naar het programma keken. Op 23 juli behaalde ‘Eenvandaag’ zelfs een record met 1.025.000 kijkers. Het kijktijdaandeel steeg de afgelopen drie maanden naar 20,9% (in de zomermaanden van 2006 was het gemiddelde kijktijdaandeel 16,1%). Een stijging van bijna 5% en een veelbelovende start van het nieuwe televisieseizoen. ‘Eenvandaag’ is hiermee het best scorende actualiteitenprogramma van de Publieke Omroep. [NPO/Radio.NL]