Het aantal merken waarvoor op televisie wordt geadverteerd zal in 2007 een recordhoogte bereiken. Meer dan 1600 merken zullen op televisie worden ondersteund. Dit vindt echter plaats in opdracht van een iets kleiner aantal adverteerders dan in 2006. Dit zijn de opvallendste uitkomsten uit het Televisierapport 2007 dat deze week door SPOT wordt gepubliceerd.
Uit alles blijkt dat de adverteerder efficiënt met zijn inzet omgaat. De (single-)spot wordt gemiddeld iets korter (25 seconden), maar de campagnes worden groter: gemiddeld worden in 2007 150 GRPs per week ingezet. Digitalisering vindt overal plaats, maar de consument is zeer selectief. De consumptie van het digitale aanbod is nog beperkt. Eén van de grote successen van digitalisering is de distributie van televisie-programma’s via internet. Zowel het aanbod als het aantal programma’s dat wordt bekeken groeit snel. Hieruit blijkt ook de passie van de consument voor zijn favoriete programma’s.
De investering van de consument gaat vooral naar mooiere, grotere, platte schermen met een superieure kwaliteit. In 2006 worden bijna anderhalf miljoen (1.485.000) televisietoestellen verkocht. Dit betekent dat per jaar in 1 op de 5 huishoudens een nieuwe televisie wordt aangeschaft. Nooit eerder werden zoveel nieuwe televisies verkocht als in 2006.
De kijktijd is in 2006 gemiddeld iets toegenomen tot ruim 3 uur en een kwartier per dag. In het voorjaar 2007 daalt de kijktijd door het goede weer. Er wordt dagelijks ongeveer 17 minuten naar reclame gekeken, dit is 9% van de kijktijd. De bestedingen in televisiereclame zijn in 2006 toegenomen tot 797 miljoen euro. Televisiekijken wordt met name gecombineerd met eten (8%), huishoudelijk werk (4%) en persoonlijke verzorging (3%). [Radiowereld.NL]