Het radiostation KOST 103.5 in Los Angeles vierde afgelopen donderdag haar 25 jarig bestaan als softpop zender. Op 15 november 1982 schakelde KOST (spreekt uit als ‘Coast’) officieel over op het ‘Soft AC’ format. Daarmee is de zender momenteel één van de langst bestaande softpopzenders van de Verenigde Staten.
Liftmuziek
In de jaren ’70 draaide KOST overwegend rustige instrumentale muziek, ook wel beter bekend als ‘muzak’ of ‘liftmuziek’. Begin jaren ’80 werd de instrumentale muziek langzamerhand vervangen door vocale muziek van artiesten als Barbra Steisand en The Carpenters, waarmee langzamerhand het Soft Adult Contemporary, kortweg Soft AC, format ontstond. Op 15 november 1982 om klokslag middernacht schakelde KOST 103.5 officieel over op Soft AC. Nu, 25 jaar later, hanteert het station nog steeds dit format, waarmee KOST één van de langst bestaande softpopzenders van de VS is. Nog steeds is het station een belangrijke speler in het radiolandschap van Los Angeles.
Stabiliteit
Eén van de belangrijkste speerpunten van KOST is stabiliteit. De zender scoort namelijk uitermate goed bij de vrouwen tussen 25 en 54 jaar. Ook het overall marktaandeel is stabiel op ongeveer 3,5%. Maar niet alleen qua luistercijfers is KOST stabiel, ook qua stemmen op de zender. Mike Sakellarides, Ted Ziegenbusch en middagdeejay Bryan Simmons zijn bijvoorbeeld al sinds dag één van het softpopformat op KOST te horen op het station. Laatstgenoemde had zelfs de eer om de eerste woorden te zeggen onder het nieuwe format, ondanks dat dit niet de bedoeling was. Maar omdat de nachtjock destijds te laat was, mocht Simmons de zogenaamde ‘Legal ID’ (opnoemen van de callsings en de locatie van uitzenden) doen op de zender.
Een ander vertrouwd geluid op KOST is de ochtendshow van Mark Wallengren en Kim Amidon, dat in februari 2008 al 22 jaar lang op de zender te horen is. In 2006, toen de show 20 jaar lang te horen was op de zender, werden Mark & Kim al beloond met hun eigen ster op de ‘Hollywood Walk of Fame’.
Kerst
Momenteel heeft KOST overigens haar reguliere softpop format tijdelijk ingeruild voor kersthits. Een jaarlijkse traditie voor vele softpopzenders in de VS. Voor KOST zelf is het alweer het zevende jaar op en rij dat het tot kerst bijna twee maanden lang alleen maar kerstmuziek draait. En met succes, want vooral rond deze tijd stijgen de luistercijfers van KOST behoorlijk. In 2006 wist het daarmee zelfs voor het eerst in haar geschiedenis de koppositie in Los Angeles in te nemen. [RS/Radio.NL]