De ChristenUnie wil reclames voor seksdates van de televisie weren. Fractievoorzitter Arie Slob vindt dat de spotjes die ’s nachts te zien zijn op verschillende commerciële zenders bijdragen aan de seksualisering van de maatschappij. Maandagmiddag doet Slob tijdens een debat in de Tweede Kamer voorstellen om de seksdatingreclames aan banden te leggen.
Het aanpakken van de datingreclames past volgens Slob binnen het streven van het kabinet om de seksualisering van de maatschappij tegen te gaan. Het Kamerlid voelt zich gesterkt door de emancipatienota van minister van Cultuur Ronald Plasterk (PvdA), verantwoordelijk voor media-en emancipatiezaken, die stelt dat de samenleving steeds verder seksualiseert. Dit zou onder meer komen doordat meisjes en vrouwen als lustobject worden neergezet.
Slob wil dat de regels voor programma’s voor telewinkelen, waartoe de seksdatingreclames behoren, worden veranderd. Door in de mediawet inhoudelijke eisen te stellen aan telewinkelprogramma’s moet een verbod mogelijk worden.
Het CDA en de SGP zijn ook voorstander van een verbod zoals voorgesteld door de ChristenUnie. CDA-Kamerlid Joop Atsma verbiedt overigens liever pornotelevisiekanalen. Ook de PVV vindt het idee van Slob sympathiek.
De PvdA vindt het voorstel ‘veel te ver gaan’, laat Kamerlid Martijn van Dam weten. VVD-Kamerlid Johan Remkes is tegenstander van een verbod. “Er zit een knop op de televisie waarmee je hem uit kan zetten”. Ook het onafhankelijke Tweede Kamerlid Rita Verdonk wijst erop dat kijkers er niet naar hoeven kijken. GroenLinks noemt een verbod ‘flauwekul’. De SP is tegen de misleiding van de reclames, die zaken beloven die niet worden waargemaakt. Als dat wordt verholpen is de SP geen voorstander van een wettelijk verbod op de nachtelijke erotische reclames. [Novum/Radio.NL]