Maand gratis commercialzendtijd op Wild FM Hitradio

Het regionale Noord-Hollandse commerciële station Wild FM Hitradio houdt een wedstrijd onder haar accounts en toekomstige accounts, waarbij zij de meest creatieve ideeën van merken en bureaus naar boven wil halen. Wild FM Hitradio participeert sinds Q4 niet meer in CRN/Epower en zal daarom met haar eigen sales team ook landelijke accounts gaan bedienen. Door een gratis interactieve campagne onder de meest creatieve inzenders te verloten wil de zender landelijke brands kennis laten maken door regionale radio creatief in te zetten.

Epower/CRN
“Inderdaad, we hebben afscheid genomen van CRN” bevestigd sales director Henk Vleesenbeek van Wild FM. “Wij onderkennen zeker dat het voor mediabureaus handig is één loket voor meerdere stations te hebben echter, er zitten ook nadelen aan voor stations én adverteerders. Binnen CRN zijn stations actief die zich richten van schlagermuziek tot dance en tot voor kort een hippe randstad zender als de onze. Wij vinden dat elke adverteerder goed moet kijken of het station ook bij haar imago past en zal bijdragen aan het doel”.

Intomart-CLO
De cijfers van Intomart-CLO zijn per meting niet individueel te gebruiken voor regionale zenders, vanwege een te lage steekproef. Daardoor kan het zijn dat een regionale zender de ene maand in de top 3 staat en een paar metingen later in de top 3 van onderen, en daarom geen realistische indicatie volgens Wild FM. Intomart cijfers van CRN als geheel en landelijke zenders zijn wel objectief, maar voor regionale stations individueel vaak niet.

Een onderzoek dat het station door een Hogeschool heeft laten doen onder 750 Noord-Hollanders vindt zij daarom betrouwbaarder. Maar, de zender ziet ook het belang van onderzoek ondersteund door meerdere zenders; daarom spelen Wild FM en FunX samen met de gedachte om met elkaar te participeren in het Interview-NSS onderzoek, welke sowieso al 1000 respondent in Amsterdam betreft.

Regionale radio gekoppeld aan interactie
Vleesenbeek: “Steeds vaker worden wij door grote bedrijven rechtstreeks benaderd, simpelweg doordat ze onze zender horen of de ouderwetse mond op mond reclame. Ik zeg vaak ‘regionale bedrijven merken het eerst of de campagne goed gehoord wordt’, zij willen immers het liefst dagelijks mensen in hun bedrijven die op hun commercial zijn afgekomen.”

Een leuk voorbeeld is volgens Vleesenbeek een actie met een regionale autodealer. “Bedrijven in de autobranche willen graag meteen resultaat en het liefst tijdens de uitzending van de spot nog een auto door de spot verkopen. Deze dealer was tevreden met zijn campagne maar wilde ook een beeld van de luisteraars. Bedacht werd een kleine Kia via SMS te verloten. 2500 smsjes kwamen er in een week op binnen, vergeleken met 10.000 reacties op Q-music’s ruimtereis niet slecht. Het idee was verder om alle sms’ers naar de dealer toe te laten komen, maar de dealer zag het al voor zich: meer dan 2000 mensen die gebruik gingen maken van het toilet in de showroom. Twee dagen voor de verloting liet hij dat idee maar varen, de man was overtuigd, haha!”

Wedstrijd voor gratis één maand zendtijd
“Deze acties brachten ons op een mooie nieuwe gedachte: landelijke brands en bedrijven zelf creatief laten nadenken om te adverteren op de radio in een specifieke regio mét een interactieve insteek. Dat kan een variant op het bovenstaande zijn of gewoon een compleet nieuw idee. Sowieso vinden wij het leuk om een interactieve actie zelf te bedenken, maar voor één keer draaien we de rollen dus om: De meest creatieve inzending kan een maand lang commercialzendtijd t.w.v. 10.400,– verwachtten op ons station. (7 dagen per week, 8x per dag á 20 seconden spots, 7 tot 19 uur). Donderdag 15 november maken wij dan bekend welke inzenders en concepten in de prijzen zijn gevallen.” Inzendingen kunnen tot 14 november, worden gemaild naar: sales@wildfm.nl [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten