De mediabranche organisaties SPOT (TV) en RAB (Radio) hebben besloten om volgend jaar samen te gaan werken aan een nieuw tijdbestedingsonderzoek. De initiatiefnemers streven ernaar om één tijdbestedingsonderzoek in de markt te zetten dat de steun en autoriteit heeft van alle communicatieprofessionals. SPOT en RAB hebben Cebuco (dagbladen), de Groep PublieksTijdschriften en STIR (internet) uitgenodigd deel te gaan nemen in dit initiatief, maar deze hebben hierop nog niet positief gereageerd.
Doel van het onderzoek is om inzicht te verkrijgen in de onderlinge samenhang van de media. De markt vraagt om deze informatie voor het optimaliseren van onder andere crossmedia campagnes. In het onderzoek (publicatie september 2008) wordt ook de ontwikkeling van het gebruik van de nieuwe mediatechnologieën gemeten.
Paul van Niekerk, directeur SPOT: “De verspreiding van nieuwe mediatechnologieën gaat zo snel, dat we frequente metingen nodig hebben. Op die manier kunnen we de ontwikkelingen door de tijd volgen en kan de marketingcommunicatie daar beter op inspringen.” [Radiowereld.NL]