Radio Noord-Holland aast op de frequenties van het Wild FM. Dat zegt Dave Leusink, mede-eigenaar van het regionale commerciële radiostation Wild FM Hitradio. “Radio Noord-Holland claimt alvast onze frequenties door nu al te roepen een jongerenzender in het leven te willen roepen.” Radio Noord-Holland bedient sinds jaar en dag een oudere doelgroep, maar ziet nu het succes van Wild FM.
“Dat is natuurlijk door hard werken en goede marketing opgebouwd”, aldus Leusink, “en het is vanzelfsprekend niet de bedoeling dat Radio Noord-Holland het resultaat van onze inspanningen, gesubsidieerd met publiek geld straks wegkaapt.”
Dave Leusink luidt de noodklok in het Haarlems Dagblad. Maar de krant heeft de boodschap volgens de zender niet goed begrepen. Dave Leusink: “De krant rept over problemen, maar dat is nu juist niet aan de orde. Het gaat hier juist erg goed en dat is dan ook vast de reden voor de ongezonde belangstelling van Radio Noord-Holland, dat natuurlijk met lede ogen aanziet dat ons lukt waar zij ondanks al dat overheidsgeld niet slagen.
Het gaat om de FM-frequenties. Zonder kan je niks. Radio Noord-Holland heeft al frequenties, de mooiste van de provincie nota bene, maar nu wil men ook nog eens die van ons en onze commerciële collega’s hebben. In 2009 worden de frequenties opnieuw verdeeld en dan willen we niet ons eigen succes terug moeten kopen op een markt, waarop de frequenties nog schaarser zijn door de hebberigheid van Radio Noord-Holland. En we moeten die FM-frequenties echt hebben, want anders is ons station kansloos.”
Directeur Robert Zaal van RTV Noord-Holland spreekt in het Haarlems Dagblad van een storm in een glas water. Zaal, die met een tweede zender een jonger publiek wil aanboren, ontkent te azen op de commerciële FM-frequenties. “Hier heb ik nog nooit aan gedacht. En wettelijk mag dat ook niet. Ik denk daarom meer aan samenwerking met lokale omroepen in Noord-Holland, hoewel de lokale omroepen hun zelfstandigheid zullen willen koesteren. Wellicht kunnen we alvast beginnen via de kabel en via internet en sluiten de lokale partijen zich dan vanzelf aan”, zegt Zaal. Op de nieuwe jongerenzender van Radio Noord-Holland moet meer muziek te horen zijn en kortere nieuwsbulletins. De publieke omroep wil zich met de light-versie van Radio Noord-Holland richten op de jongeren van 25 tot 45 jaar.
Wild FM is desalniettemin erg geschrokken van de plannen van Radio Noord-Holland. Dave Leusink: “Kijk, ze zeggen wel dat ze er niet eens aangedacht hebben om te azen op onze frequenties, maar toen ik de directeur van RTV Noord-Holland ermee confronteerde dat als hij de kans zou krijgen om onze of van een collega omroep frequenties te bemachtigen, erkende hij dat hij die eigenlijk wilde hebben. En dat is nou juist het probleem. Nu alvast roepen dat men een 2de frequentie nodig heeft, want RTV Noord-Holland realiseert zich ook wel dat zij onderhand ‘rollator radio’ maakt, en daarom nu al een lobby start in achterkamertjes om frequenties te bemachtigen voor een jongere doelgroep. Dat wil ik niet laten gebeuren, men moet zich realiseren dat hier ook mensen dagelijks hard werken. Maar men zou bij RTV Noord-Holland zich ook moeten realiseren dat het introduceren van een tweede zender consequenties kan hebben op termijn bij regionale commerciële zenders. Denk ook eens aan een ander, zou ik daarom graag willen zeggen, over publieke taak gesproken” [Radiowereld.NL]