Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Nederlander mist veel zenders in tv-gids en krant

44% van alle Nederlanders beschikt momenteel over digitale televisie, dit zijn vooral kijkers via de satelliet en de digitale kabel en een heel klein gedeelte via Digitenne. Volgens een steekproef onder 500 personen door onderzoeksbureau Trendbox, in opdracht van Veronica Uitgeverij, blijkt dat steeds meer mensen veel tv-zenders missen in de tv-gids en in de krant.

Geen radiozenders
Over de radiozenders wordt in het onderzoek van Veronica niet gesproken. Veronica, wat groot is geworden door de radio, publiceert al jaren geen radioprogramma’s meer in de tv-gids van de omroep.

Totaal TV
Ook het nieuwe tweewekelijks magazine ‘Totaal TV’ van Veronica, met een overzicht van ruim 100 tv-zenders en sinds deze week overal te koop, publiceert geen radiogegevens, terwijl er zeker behoefte is aan radionieuws bij de lezers. Veel luisteraars weten nog steeds niet dat Jeroen Van Inkel bij Q-music te horen is en niet bij 3FM of Radio Veronica. Ook is bij veel mensen bijvoorbeeld niet bekend dat Radio 1 nog een hoorspel uitzendt.

Digitale televisie
In Nederland wordt voornamelijk digitale televisie gekeken via de kabel (72%). Digitale kijkers beschikken over het algemeen over meer zenders dan analoge kijkers en voelen zich volgens het onderzoek van Veronica nogal verloren in dit woud aan mogelijkheden. Zo zijn digitale kijkers vaker het overzicht kwijt en hebben daardoor het gevoel leuke programma’s te missen. Ook geven digitale kijkers vaker aan zenders uit hun specifieke zenderpakket in programmagidsen te missen dan ‘analoge’ kijkers (39% vs. 10%).

Samen tv kijken leid tot meningsverschillen
Uit het onderzoek blijkt tevens dat 80% graag tv kijkt samen met anderen wat ook regelmatig leidt tot meningsverschillen. Zo heeft bijna de helft van de ondervraagden van tijd tot tijd onenigheid over wat er wordt gekeken of gekeken gaat worden. Jongeren (67%) en personen uit meerpersoonshuishoudens (55%) hebben hier vaker last van. Om hun favoriete tv-programma toch niet te missen kiezen vier op de tien Nederlanders er in een dergelijk geval voor op een ander tv-toestel te kijken. [Radiowereld.NL]