Telegraaf Media Groep (TMG) zal 2007 naar verwachting afsluiten met het ‘hoogste nettoresultaat uit het ruim 110-jarige bestaan’ van het bedrijf. Dat zegt bestuursvoorzitter Ad Swartjes van het uitgeefconcern donderdag tijdens zijn nieuwjaarstoespraak. Dit hoge resultaat is vooral te danken aan de boekwinsten die werden gerealiseerd bij de verkoop van de deelnemingen in SBS en Wegener, tot een nettobedrag van meer dan EUR 400 miljoen.
Swartjes gaf aan dat op basis van de voorlopige cijfers het bedrijfsresultaat voor amortisatie sterk is toegenomen bij een fractioneel lagere omzet. Bij een omzet van ruim EUR 730 miljoen zal de genormaliseerde operationele marge over geheel 2007 uitkomen op ruim 7%; licht onder de marge over 2006.
Autonoom, dat wil zeggen, exclusief Keesing Media Group, Sky Radio Group en de in 2006 afgestoten Limburgse activiteiten, was in 2007 sprake van een fractionele toename bij de advertentie-inkomsten. De groei deed zich vooral in het eerste halfjaar voor bij personeelsadvertenties. Bij de overige segmenten was er gemiddeld sprake van een geringe tot lichte daling. De inkomsten uit de betaalde oplage namen gering toe.
In 2008 verwacht TMG een lichte stijging in de advertentie- en oplage-inkomsten en wordt een aanzienlijke toename verwacht van het bedrijfsresultaat exclusief bijzondere invloeden.
TMG heeft in het voorjaar 2007 besloten de doelstellingen voor 2009 eenvoudiger weer te geven: met inbegrip van concernoverhead en toepassing van de concernwinstdelingregeling, leidt een mix van alle subdoelstellingen tot een concernomzetdoelstelling van meer dan EUR 800 miljoen met een EBITA-marge van 15%. [Novum/Radio.NL]