2007 is een uitermate goed jaar geweest voor televisiereclame. De bestedingen zijn met 6,8% toegenomen tot een totaal van 851 miljoen euro, een groei van 54 miljoen euro. Dit is de grootste toename sinds het jaar 2000. Deze cijfers heeft Spot, de koepelorganisatie van de Nederlandse televisiebedrijven, deze week officieel naar buiten gebracht in het Financieel Jaarverslag Televisiereclame 2007.
De automobielbranche, de energiebedrijven en cosmetica laten de sterkste stijging in bestedingen zien. Een structurele daling is te zien bij zorgverzekeraars (in 2006 zeer actief in verband met de nieuwe wetgeving), bij reclame voor DVDs en CDs en bij vaste telefonie.
2007 is keerpunt
De stijging in 2007 is mede opvallend omdat enkele jaren geleden werd verondersteld dat televisiereclame op zijn top zou zitten. Het live televisiekijken zou verdrongen worden door het kijken naar opgenomen programma’s zonder reclame. Daarnaast zou internet de kijktijd naar televisie onder druk gaan zetten. Beide verwachtingen zijn niet uitgekomen. Het niet live kijken maakt volgens Spot slechts een fractie uit van het totale televisiekijken en de stijging van de internettijd is niet ten koste van televisiekijken gegaan.
Waar in 2005 en 2006 de adverteerder veelal terughoudend was ten aanzien van televisiereclame, is in 2007 de waardering voor het medium herstelt. De effectiviteit is blijvend sterk, zo bevestigen adverteerders en mediabureaus, zo meldt Spot, de Stichting Promotie Televisiereclame. [Radiowereld.NL]