Unilever grootste adverteerder van Nederland

Unilever is opnieuw de grootste adverteerder van Nederland. Het concern besteedde in 2007 bijna een kwart miljard euro bruto om zijn merken aan te prijzen in de verschillende media. Dat blijkt uit de Top-100 adverteerders, die binnenkort in vakblad MarketingTribune wordt gepubliceerd en is samengesteld op basis van cijfers van Nielsen Media Research.

De top-10 adverteerders van Nederland (gemeten over de periode december 2006 t/m november 2007), met daarachter het bruto besteedde aantal duizenden euro’s:
1. (3) Unilever Foods Nederland 123.061
2. (2) KPN 110.841
3. (1) Unilever Home &Personal Care 100.873
4. (4) Procter & Gamble Nederland 80.525
5. (5) L’Oréal Nederland 68.421
6. (6) Beiersdorf 55.574
7. (8) Albert Heijn 52.980
8. (11) Reckitt Bensicker Nederland 49.561
9. (7) Mars Nederland 48.310
10.(24) Kras 46.063

Unilever bezet drie plekken in de Top-100 adverteerders. Behalve Unilever Foods Nederland en Unilever Home & Personal Care prijkt ook Unilever Ice Cream op de lijst, en wel op de 61e plaats. Unilever zelf maakt geen onderscheid tussen de verschillende werkmaatschappijen. Unilever Nederland komt op een totaal bruto besteed advertentiebudget uit van 242.471 euro en is daarmee met afstand het meest adverterende concern van Nederland.

Bedrijven besteden het meest van hun advertentie-euro’s aan televisiereclame. Voor vijf merken (KPN, Nivea, L’Oréal, Danone en Albert Heijn) werd het afgelopen jaar meer dan dertig miljoen euro bruto aan TV-reclame uitgegeven. In de vorig jaar gepubliceerde lijst met TV-bestedingen passeerden slechts twee merken (Nivea en Albert Heijn) die grens. Vooral KPN blies flink in de bus. Het telecombedrijf leek in 2006 de rug te hebben gekeerd naar TV-reclame, maar bracht in 2007 weer bijna 49 miljoen naar de kas van de televisie-exploitanten, een stijging van 71 procent. De volledige Top-100 adverteerders staat in het eerste nummer van MarketingTribune in 2008. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten