De familiezender Radio 2 en de hitzender Donna zijn de grootste verliezers van de nieuwe luistercijfers die gisteren (dinsdag) verschenen zijn. Radio 2 moest 2,5% inleveren, terwijl Donna 1,1% lager uitkwam. In Wallonië daarentegen wisten de grote radiozenders terrein te winnen.
Wachten, wachten, wachten
Na ruim een half jaar wachten verschenen gisteren eindelijk de nieuwe luistercijfers van onze zuiderburen. Want terwijl de luistercijfers in Nederland maandelijks gepubliceerd worden, gebeurt dit in België momenteel maar twee maal per jaar.
Dit keer gaf het Centrum voor Informatie over de Media, kortweg CIM, dan ook de uitkomsten over de periode augustus tot en met december 2007.
Radio 2 en Donna naar beneden
Dat de familiezender Radio 2 nog steeds aan kop staat mag inmiddels geen verassing meer zijn. Wel mag het opvallend genoemd worden dat de zender flink marktaandeel verloor.
Lange tijd haalde Radio 2 haar neus op voor marktaandelen van onder de 30%, maar dit keer moest de zender genoegen nemen met 29,3%. Een verlies van 2,5%. Ook zusterstation Donna moest wederom verlies incasseren. Dit keer ruim 1%, waardoor het station blijft steken op 12,2%. Aartsrivaal Q-music bleef stabiel met 17,6% marktaandeel. Wel wist Q terrein te winnen in de doelgroep 18 tot 34 jaar, waar het ook marktleider is. Hier steeg het marktaandeel naar 32,4%, terwijl Donna hier flink onderuit ging.
Donna hoopt op korte termijn het dalende marktaandeel een halt toe te roepen. De afgelopen maanden is het station dan ook flink op de schop gegaan. Naast Radio 2 en Donna noteerde ook Studio Brussel ook een verlies. De alternatieve jongerenzender scoort nu 8,2% marktaandeel. Desondanks blijft het station in populariteit groeien bij de jongeren en jongvolwassenen. In de doelgroep 18 tot 34 jaar neemt StuBru namelijk de tweede plek in achter Q. Dankzij een stijging naar 20,5% is het zelfs Donna voorbij in deze doelgroep.
Radio 1 omhoog
De informatiezender Radio 1 was de enige zender van de VRT dat fors winst wist te boeken. In september ging ook deze zender grotendeels op de schop en dat heeft vooralsnog geen windeieren opgeleverd. Radio 1 steeg met bijna 1% naar 8,8% marktaandeel.
De commerciële zender 4FM maakte haar verlies van de voorgaande periode weer gedeeltelijk goed en noteert nu 6,0%. In oktober 2007 wijzigde de zender haar strategie nadat het station eerder dat jaar verkocht was door Talpa aan de VMMa. Laatstgenoemde is ook al eigenaar van Q-music en wilde een groter onderscheid creëren tussen 4FM en Q. Voor 4FM zullen ook de volgende cijfers interessant worden. Begin deze maand is het station namelijk gestart met een eigen nieuwsshow in de ochtend, waarmee het de concurrentie aan wil met Radio 1 en 2.
Het klassieke Klara sluit het rijtje landelijke zenders traditioneel af. Dit keer scoorde het station 2,3% marktaandeel. Bij de ketenradio’s scoren Radio Contact en Be One het beste met elk 0,9%, gevolgd door Topradio met 0,8%.
Wallonië
In het Franstalige gedeelte van België blijft Bel RTL aan kop staan. Wederom wist de zender marktaandeel te winnen en klimt naar 29,3%. Maar ook de concurrentie timmerde aan de weg, want het Franstalige contact steeg met 1% naar 14,6% marktaandeel. Ook VivaCité, het regionetwerk van de RTBF, steeg en noteert nu 11,8%. Nostalgie bleef nagenoeg gelijk met 10% marktaandeel. [RS/Radio.NL]