Luistercijfers Oostenrijk: radio stijgt in populariteit

In Oostenrijk stijgt radio weer in populariteit. Dit blijkt uit de luistercijfers (Radiotest) over het tweede halfjaar van 2007, die afgelopen donderdag verschenen zijn. Hieruit blijkt dat Oostenrijkers weer iets langer naar de radio luisteren dan een jaar geleden. Daarbij blijft de publieke omroep ORF de radiomarkt domineren met een marktaandeel van 79%.

Gemiddeld luisterden de Oostenrijkers in het tweede halfjaar van 2007 204 minuten per dag naar de radio. En dat is twee minuten langer dan een jaar daarvoor. Daarmee lijkt radio aan een herstel in populariteit bezig te zijn. In het eerste half jaar van 2006 werd namelijk een historisch dieptepunt bereikt, toen slechts 200 minuten per dag naar de radio werd geluisterd.

ORF aan de top
In Oostenrijk wordt het meest naar de publieke omroep ORF geluisterd. De vier radionetten van de ORF behalen bij elkaar een marktaandeel van 79%. De regionale publieke radiostations, die bij elkaar het tweede radionet van Oostenrijk vormen, staan daarbij bovenaan. Een mix van oldies, schlagers en veel regionale informatie is namelijk goed voor een marktaandeel van 37%. De hitzender Ö3 neemt de tweede plek in met een marktaandeel 34%. Een verlies van één procent ten opzichte van het tweede halfjaar van 2006. Echt pijn doet dit verlies niet bij de ‘cashcow’ van de ORF, want in de doelgroep 14 tot 49 scoort de zender een marktaandeel van 45%. De andere twee netten van de ORF blijven overigens fors achter op de regionale stations en Ö3. De informatiezender Ö1 scoort namelijk een marktaandeel van 6%, gevolgd door de jongerenzender FM4 met 3%.

De reden dat de ORF nog altijd verreweg de meeste luisteraars trekt heeft te maken met het feit dat radio in Oostenrijk vooral regionaal en lokaal is. Tot drie jaar geleden had de ORF zelfs monopolie op het gebied van de landelijke radio. Sinds 2005 is hier verandering in gekomen en kreeg Kronehit de allereerste licentie voor landelijke commerciële radio. Desondanks blijft de zender klein ten opzichte van ‘reus’ ORF. Kronehit bleef namelijk stabiel op een marktaandeel van 3%. In de doelgroep 14 tot 49 jaar steeg de zender wel naar 5% (+1).

Wenen
Op regionaal niveau zien de cijfers voor de commerciële radiostations er iets rooskleuriger uit, maar echt tippen aan de ORF kan men nog niet. De best beluisterde stations in Wenen zijn namelijk nog altijd in handen van de publieke omroep. Zo scoort Ö3 hier een marktaandeel van 30% (-1), gevolgd door Radio Wien met 18%. De populairste commerciële radiozender in Wenen is de oldieszender Radio Arabella met 11%, gevolgd door 88 6, dat 6% (+1%) marktaandeel scoort met haar Jack FM format. Kronehit scoort in de hoofdstad van Oostenrijk een marktaandeel van 3% (-1). Energy 104.2 herstelt zich na het verlies van vorig jaar en verdubbelde haar marktaandeel naar 4%.

Regionaal
Ondanks dat de ORF de radiomarkt domineert, moest de omroep in sommige regio’s toch verlies incasseren. In Opper-Oostenrijk zag Ö3 haar marktaandeel met 8% dalen naar 30%. Dit deels ten gunste van Radio Oberösterreich en FM4. Maar ook het commerciële popstation Life Radio profiteerde en zag het marktaandeel stijgen naar 15% (+4%). In Vorarlberg profiteerde Antenne Vorarlberg van het lichte verlies van Ö3 en Radio Vorarlberg.

In andere regio’s boekte de ORF daarentegen weer winst, zoals in Neder-Oostenrijk en Stiermarken, waar Ö3 haar marktaandeel zag stijgen. [RS/Radio.NL]

Gerelateerde berichten