Ruim 45% van de professionals (editors, producenten, redacteuren, omroepen, programmamakers) kijkt online naar de afbeelding van een cd alvorens te besluiten de librarymuziek te beluisteren. Dit blijkt uit onderzoek van MusicDirector.nl uit Hilversum onder 247 professionale gebruikers in de AV, RTV en commercial industrie. Library muziek, ook wel production music, is speciaal gecomponeerd voor gebruik in commercials en RTV/AV producties.
Na de afbeelding worden trefwoorden (28%) en titels (21%) gebruikt als selectiecriterium. Tijdens het afluisteren wordt vervolgens binnen 4 seconden bepaald of een muziektrack in aanmerking komt voor de shortlist. Budgetten die onder druk staan in combinatie met deadlines worden genoemd als belangrijkste reden dat muziek snel geselecteerd moet worden. Dat het gebruik van muziek een productie kan maken of breken wordt door 73% van de respondenten beaamt.
MusicDirector.nl heeft het onderzoek uitgevoerd voor de lancering van de nieuwe online muziekdatabase woensdag 6 februari waarin meer dan 150.000 titels zijn opgenomen voor professioneel gebruik. Naast het selecteren en beluisteren van de muziek, kan direct worden gedownload in het gewenste formaat en kunnen cuesheets (Buma Stemra) online ingevuld en verzonden worden. [Radiowereld.NL]