Radio en tv campagne over rampen weinig effect

Twee derde van de Nederlanders weet weinig tot zeer weinig over het treffen van voorbereidingen op een ramp. Dat blijkt uit een evaluatie van de reclamecampagne ‘Denk vooruit’ van het ministerie van Binnenlandse Zaken, dat de campagne die burgers beter moet voorbereiden op rampen organiseert. Gedurende de campagne op radio en televisie is het bewustzijn over rampen niet toegenomen.

Volgens het evaluatierapport zijn er ‘weinig effecten van de campagne te zien’. Uit het onderzoek blijkt dat ruim de helft van de ondervraagden niet geïnteresseerd is in de vraag hoe zich voor te bereiden op rampen.

‘Denk vooruit’ is sinds augustus 2006 de opvolger van de dertien jaar gebruikte slogan ‘Wat te doen als de sirene gaat?’. De huidige campagne vraagt mensen voorbereidingen te treffen op rampen. Dat betekent dat mensen onder meer kaarsen, voedsel, zaklampen en een transistorradio in huis zouden moeten hebben.

Het ministerie van Binnenlandse Zaken gaat de campagne ’tegen het licht houden’, zegt een woordvoerder. Daarbij wordt gekeken of de campagne moet worden aangepast. [Novum/Radio.NL]

Gerelateerde berichten