Search
Close this search box.

Headlines uit de krant: woensdag 26 maart 2008

Vraag consumenten hoe de tv van de toekomst er uitziet en je krijgt een helder antwoord: er is zeer beperkte vraag naar integratie tussen televisie en computer. De consument is met name bang voor technische problemen en virussen op de tv. De pc wordt daarnaast gezien als een individuele activiteit, terwijl tv kijken voor veel mensen nog altijd ook een sociale activiteit is.

Het Belgische onderzoeksbureau InSites Consulting heeft de consument in een web 2.0 omgeving mee laten denken over de televisie van de toekomst. De gegenereerde ideeën werden verder besproken in een online community gedurende 6 weken. De gebrekkige belangstelling voor de integratie van pc en tv is de eerste trend. Een tweede trend sluit op deze eerste aan: de tv als communicatiemiddel. Concreet gaat het dan om ideeën zoals communiceren met andere kijkers over een programma, of deelnemen aan spelprogramma’s. Daar voelt de consument nog wel voor. Laatste trend is de populariteit van ‘tv � la carte’. Kiezen wat je zelf wenst te zien op het tijdstip dat je zelf kiest. Dat spreekt consumenten wel aan. Lees verder

Weekblad
Geen gratis dagblad, maar wel verbetering van weekblad De Trompetter en een gang naar het internet. Dat zijn de doelen die directeur Willy Lenaers van de Belgisch-Limburgse uitgever Concentra in Hasselt voor ogen heeft met de inmenging in het Nederlands-Limburgse overnameproces rond De Trompetter. Eigenaar Media Groep Limburg (MGL), uitgever van dagblad De Limburger en behorend tot het mediaconcern Mecom, heeft met terugwerkende kracht tot 1 januari 2008 de weekbladen voor 22 miljoen euro verkocht aan de managers, de broers Dré en Ben Peters uit Roermond. Die hebben daarvoor de BV Thuis aan Huis opgericht en de aandelen vervolgens doorgeschoven naar Concentra in Hasselt. In de praktijk komt het er op neer dat de Belgen 22 miljoen euro aan Mecom overmaken en dat de gebroeders Peters aan het roer van het weekblad staan. Lees verder

Wereldomroep
De Partij voor de Vrijheid (PVV) van leider Geert Wilders wil dat minister Ronald Plasterk (Media, PvdA) de subsidie aan de Wereldomroep stopzet. Dat stelde PVV-mediawoordvoerder Martin Bosma dinsdag in Kamervragen aan de bewindsman. Directe aanleiding voor de PVV vormt een korte film die de omroep heeft gemaakt over de verwachte anti-Koranfilm Fitna van Wilders. Volgens de partij valt die productie te betitelen als een ,,anti-Fitna-filmpje”. Ook los van de Fitna-ophef vindt Bosma dat de Wereldomroep weg kan. ,,Die omroep kost de belastingbetaler per jaar 45 miljoen euro. De kerntaken van de omroep, zoals nieuws voor Nederlanders in het buitenland, zijn komen te vervallen door de komst van internet en nieuwe media.” Lees verder

Chinezen
De Chinezen kunnen voor het eerst in jaren weer vrij over de nieuwswebsite van de BBC surfen. Dat heeft de Britse omroep dinsdag gemeld. De communistische autoriteiten blokkeerden tot nog toe vrijwel alle artikelen die op de pagina’s verschenen. Nu zijn zelfs artikelen over de onlusten in Tibet weer te zien. China heeft de censuur van de BBC en andere westerse nieuwswebsites nooit officieel bevestigd. Lees verder

Straf
RTL Nederland ‘straft’ producent FAN van onder meer woon-, klus- en tuinprogramma’s, omdat het bedrijf eind deze maand een eigen digitaal kanaal start bij een aantal kabelmaatschappijen. RTL schrapt nu de FAN-programma’s. Tv-producent Fan Interactive Media begint op 31 maart met uitzenden van de nieuwe zender FAN TV op de kabelnetten van @Home, Multikabel, Casema, Delta en Caiw. Dat zint RTL Nederland niet. Het bedrijf maakte vrijdagmiddag bekend per direct de programma’s van Fan te schrappen. Het gaat om Woon & Klusmagazine, Tuinmagazine, AutoXperience en MotorXperience. RTL spreekt van een ‘zakelijk conflict met de producent’ en geeft geen verdere informatie. Het geschil lijkt te gaan over de uitzendrechten van de programma’s die FAN voor RTL maakt. FAN stelt dat het programma’s die ooit op RTL-zenders zijn uitgezonden, en een keer herhaald zijn, op de eigen digitale zender mag uizenden. Lees verder 

Opmerkelijk
RTL ziet ‘geen enkele reden’ de samenwerking met het medium Char op te zeggen naar aanleiding van de uitzending van het VARA-programma Zembla. Dat onderzocht de werkwijze van de Amerikaanse, die beweert met doden te communiceren. RTL en Char weigerden aan de uitzending mee te werken. Erland Galjaard, programmadirecteur van RTL4: ,,Wij werden op het laatste moment benaderd, maar kregen de indruk dat wij onze visie niet op een goede manier konden weergeven in een programma dat al klaar was.’’ Lees verder

Vrouw
Het tv-programma Boer zoekt Vrouw biedt een realistische kijk op het boerenleven. Dat vindt bijna de helft van de 650 Nederlandse veehouders en akkerbouwers die meewerkten aan een onderzoek van Geelen Consultancy uit Wageningen. De resultaten hiervan zijn dinsdag bekendgemaakt. Van de ondervraagden vindt 38 procent niet dat de serie het boerenleven goed weergeeft. 13 Procent weet het niet of heeft er geen mening over. Met name melkveehouders, gemengde bedrijven en varkenshouders vinden het populaire programma realistisch; pluimveehouders zijn iets minder positief. Lees verder

Winter
Waarmee hij zijn geld heeft verdiend, is wel de makkelijkste vraag over Harry de Winter. Met Lingo. Zonder dat spelletje zou zijn IdtV een marginaal productiebedrijfje zijn gebleven. Maar hoe kwam hij aan Lingo? Zelf vertelt hij al jaren het volgende verhaal: bij het zwembad van het Sunset Marquis Hotel in Los Angeles probeerde ene Ralph Andrews hem het in Amerika onverkoopbare Lingo aan te smeren, maar Harry hield de boot af. ‘I hate gameshows’, voegde hij Andrews toe. Maar hij nam de videoband toch mee naar huis. Enkele weken later vroeg de VARA of De Winter niet nog een spelletje had. Ja, zei De Winter, en gaf de videoband die hij nog niet eens had bekeken. Korte tijd later kwam Lingo wereldwijd op het scherm – en De Winter had de rechten. Lees verder

BBC
Bij de BBC zijn 167 klachten binnengekomen over een scène in de populaire serie Eastenders waarin een man levend werd begraven. De serie werd vrijdag om 20.00 uur uitgezonden en veel fans, die het wel en wee van de karakters gezellig met de hele familie kijken, vonden dat veel te vroeg. Lees verder

DRM
De comeback van radiostation Radio Luxemburg komt van een nieuwe radiotechnologie, waarmee digitale uitzendingen van hoge kwaliteit over grote afstanden uitgezonden kunnen worden. Verschillende radiostations, waaronder Radio Luxemburg, experimenteren met het zogeheten Digital Radio Mondiale (DRM). DRM is ontwikkeld door een consortium van producenten en stations – zoals Deutsche Welle en BBC World Service – en wordt gepresenteerd als een internationale standaard. Lees verder

Gerelateerde berichten