Zoeken
Sluit dit zoekvak.

‘Reclame in films op tv inbreuk copyright’

Reclame tijdens speelfilms die op tv worden uitgezonden, is een inbreuk op het auteursrecht van de filmmakers. Dat bepaalde het Zweedse Hooggerechtshof dinsdag volgens Adformatie in een zaak van twee Zweedse regisseurs tegen TV4, het grootste commerciële station van het land. Regisseurs Claes Eriksson en Vilgot Sjöman hädden de zaak in 1995 aangespannen, schrijft NRC Handelsblad. TV4 moet een boete betalen van 300,000 kronen (32,000 euro). De regisseurs gaven nooit toestemming voor reclame tijdens hun films.

Het hof bepaalde dat reclame tijdens films de kijkervaring verstoort, ook als reclame op een breekpunt in de film wordt getoond. Advertenties maken een uitzending ook langer dan de regisseur had bedoeld. Commerciële belangen wegen niet zwaarder dan het recht van de maker om te bepalen hoe zijn werk wordt vertoond.

De Europese mediarichtlijn staat programma-onderbrekende reclame toe, zegt hoogleraar informatierecht Egbert Dommering van de Universiteit van Amsterdam tegen NRC. ‘Na dertig minuten, op ‘natuurlijke momenten’. Het is de vraag of de richtlijn in overeenstemming is met de zogeheten morele rechten van de makers. Die beschermen de maker tegen aantasting van zijn werk. Dat is nog nooit getoetst.’ [Adformatie/Radio.NL]

Gerelateerde berichten