De vraag lijkt simpel: verklaar het wonder van Q-Music. Hoe is het mogelijk dat het radiostation, drie jaar nadat de Belgische Persgroep de FM-frequentie van het mislukte Noordzee FM van John de Mol overnam, met een marktaandeel van 7,4 procent vrijwel net zo groot is als Radio 3FM?
Waar programmadirecteuren doorgaans exact kunnen aangeven wat hun zender tot een hit maakt, doet Wouter van der Goes van Q-Music het tegenovergestelde. De oud-dj van Yorin FM en BNN blijft zo vaag mogelijk. Zijn station vergelijken met een concurrent? Hij piekert er niet over: ,,We voeren onze eigen koers. Ik kan je niet vertellen: wij zijn Q-Music, wij doen dit op die manier en daarom gaat het zo goed. Zo werkt het niet. Bij radio gaat het om kleine dingen: de promo’s, de dj’s, leuke acties, het gevoel van de zender. Maar het belangrijkste zijn natuurlijk de platen die je draait en die je juist níet draait.’’ Veel hitstations varen bij het uitkiezen van liedjes blind op marktonderzoek, zegt Van der Goes (35). Hij maakte het zelf mee bij het ter ziele gegane Yorin FM. ,,Bleek uit een testje dat mensen Take on Me van A-HA leuk vonden, moesten we dat ding helemaal dood draaien. Gek werd ik er van.’’ Lees verder
Joop
Van den Ende heeft samen met zakenpartner Hubert Deitmers een belang van 30 procent genomen in de computerwebwinkel Central Point. Dat maakten beide partijen donderdag bekend. Het bedrag dat met deze investering is gemoeid is niet bekend gemaakt. Central Point is naar eigen zeggen één van de grootste en snelst groeiende online aanbieders van computerproducten in Nederland. Het bedrijf biedt consumenten, overheid en bedrijven meer dan 230.000 artikelen van bijna 1.000 merkfabrikanten. Lees verder
VandenEnde
Van den Ende en Deitmers nemen een substantieel belang van 30 procent in Central Point, een aanbieder van computerproducten. Hubert Deitmers, managing partner en mede-eigenaar van Van den Ende & Deitmers is van mening dat Central Point uniek is gepositioneerd in een snelgroeiend marktsegment. “Bedrijven en consumenten kopen steeds meer producten online. Op basis van de ‘long tail’ gedachte speelt Central Point in op deze trend. Wij zijn enthousiast over de plannen en ambities van dit jonge bedrijf en willen graag onze kennis en ervaring inzetten om Central Point sterker op de kaart te zetten.” Lees verder
Arend
Arend Langenberg heeft een kwaadaardige tumor in zijn endeldarm. De 59-jarige nieuwslezer van onder andere Sky Radio 101 FM moet chemotherapie en bestraling ondergaan.”Ik hoopte dat er sprake was van een ontsteking, maar dat bleek niet het geval”, vertelt hij. Langenberg kreeg eerder deze maand onder andere een endoscopie en een mri-scan. „Hoewel ik ben geschrokken van de uitslag, zit ik niet in zak en as. De artsen hebben me verteld dat ze het gezwel na de behandeling gaan verwijderen en dat er geen reden is tot paniek. Er zijn namelijk geen uitzaaiingen.” Lees verder
LOS
Om bij het 20-jarig jubileum van de Lokale Omroep Schijndel (LOS) stil te staan, is er op donderdag 1 mei van 11.00 tot 13.00 uur een live radio-uitzending. Daarin blikt de LOS terug met enkele medewerkers van het eerste uur, afgewisseld met oude fragmenten. Zo is een interview te horen met de Schijndelse kunstschilder Dorus van Oorschot en een reportage van de sloop van kousenfabriek Jansen de Wit. Deze uitzending wordt herhaald op zaterdag 3 mei op dezelfde tijd. Ook brengt de lokale omroep dit jaar een nieuw radioprogramma, ‘Vergeeld en vergeten’. Dit bevat oude fragmenten uit de LOS-geschiedenis. Lees verder
Loeki
Bij reclamebureau Lowe aan de Amstelveenseweg in Amsterdam wordt de afgelopen tijd regelmatig ingebroken. Tot voor kort leken alleen computers te zijn meegenomen, maar deze week kwam het reclamebureau erachter dat het daarnaast maar liefst vier gouden Loekie’s mist. De Gouden Loekie is een belangrijke prijs in de reclamewereld. Lees verder