Veel radiozenders blij met nieuwe luistercijfers

Uit de recente luistercijfers van afgelopen donderdag blijkt dat Radio 538 wederom marktleider is onder de grote radiostations van Nederland. Elke week stemmen nog steeds bijna 3,5 miljoen luisteraars af op Radio 538. Uit het onderzoek van Intomart GfK, over de maanden februari en maart, blijkt dat ook de luistertijd weer is toegenomen.

Het station was ook in de afgelopen maanden de grote favoriet voor vrijwel alle doelgroepen, Radio 538 heeft nu een marktaandeel van 11,3%. Jan-Willem Bruggenwirth, algemeen directeur Radio 538 reageerde afgelopen donderdag erg blij. “We zijn dolblij en apetrots. Het is fantastisch dat we zo snel al weer terug zijn op de eerste plek. En het is dubbel feest want Edwin Evers viert vandaag zijn achtste verjaardag bij Radio 538.’

Veronica
Het marktaandeel van Radio Veronica steeg van 5.6% naar 5,8% in januari – februari waarmee het weekbereik groeide naar 1,7 miljoen verschillende luisteraars. Van 24 maart tot en met 29 maart stond Radio Veronica volledig in het teken van de jaren tachtig met ‘De 80’s Top 880’. De enige lijst met de 880 beste platen uit de jaren tachtig ooit gemaakt. Mede door deze lijst hebben meer radioluisteraars afgestemd op Radio Veronica en is er aanzienlijk langer naar het station geluisterd.

Ab Trik, CEO van de Sky Radio Group: “Radio Veronica is de zender voor de beste 80’s en 90’s hits met een uniek muziekumfeld. ‘De 80’s Top 880’ is ieder jaar weer een succes. Liefhebbers van de jaren ‘80 stemden ook dit jaar af op de lijst met de 880 beste platen ooit gemaakt. Mede dankzij deze lijst hebben we een mooie stijging in het marktaandeel laten zien.”

Slam FM
Het marktaandeel van Slam FM is in de kerndoelgroep 16 tot 24 jaar ook gestegen. Met een marktaandeel van 9,9% onder 16-24 jarigen laat Slam FM weer een stijging zien. Ten opzichte van vorig jaar bedraagt de procentuele stijging ruim 25%. Het record van 8,9% marktaandeel dat Slam FM de vorige meting in deze doelgroep behaalde is hiermee met wederom een forse stijging van ruim 11% verbroken.

Ook in de doelgroep 13 tot 19 jarigen laat het marktaandeel van Slam FM in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar een stijging zien van 61,2% naar een recordhoogte van 10,8%. Hiermee staat Slam FM bij deze groep ook in de top 3 van populairste radiostations.

Eerder al haalde Slam FM een record van ruim één miljoen luisteraars per week. Met een groei van ruim 60.000 luisteraars per week ten opzichte van de vorige meting overstijgt het station nu het miljoen en bereikt hiermee het grootste aantal luisteraars ooit. In de doelgroep 10 jaar en ouder steeg Slam FM van 1.8% naar 1.9%.

Radio 5
Radio 5 heeft de langste luistertijd van alle Nederlandse radiozenders, zo blijkt uit het Radiolog Luisteronderzoek. Luisteraars beluisteren de zender tijdens de dagprogrammering gemiddeld 4 uur en 5 minuten per keer. Steeds meer mensen in de doelgroep van 55+ weten de nostalgische zender te vinden, bijna 550.000 per week. “De dagprogrammering van Radio 5 behaalt in de periode februari/maart opnieuw een luistercijferrecord. In de doelgroep 55+ is het luistertijdaandeel van Radio 5 nu 8,1% en daarmee is de dagprogrammering van deze publieke zender na Radio 1 en 2 de derde zender qua beluistering binnen deze doelgroep” aldus Radio 5.

Radio M
De regionale zender Radio M Utrecht heeft, volgens de officiële meting van de dienst kijk- en luisteronderzoek, een record aantal luisteraars weten te bereiken. Het marktaandeel steeg na de start van de nieuwe radioprogrammering in de maand maart van 7,4% naar 8,4%. Nog niet eerder werd door het regionale radiostation de grens van 8% overschreden. Volgens programmaleider radio Rob Wilson is dit record te danken aan de aangepaste programmering per 1 maart jongst leden. “Meer op de doelgroep afgestemde muziek en een betere spreiding van het nieuws over de hele provincie hebben geleid tot dit geweldige succes.”, aldus Wilson.

Radio West
Het marktaandeel van Radio West blijft ook stijgen. De regionale zender behaalde een marktaandeel van 10,6% in de leeftijdsgroep van 35 jaar en ouder. “Radio West startte op 7 januari met een vernieuwde programmering. Door meer interactie met de luisteraar, meer muziek en vooral één herkenbaar geluid wordt de luisteraar meer betrokken bij de programma’s. Die aanpak blijkt te werken, zo blijven de luisteraars beduidend langer aan het toestel gekluisterd, de gemiddelde luistertijd per dag is in de meetperiode gestegen naar 3 uur en 40 minuten,” zo meldt de omroep. [Radiowereld.NL]