Ook Oostenrijk gestopt met ARI verkeersinfosysteem

In navolging van Zwitserland en Duitsland heeft nu ook Oostenrijk afscheid genomen van het “Autofahrer-Rundfunk-Informationen” systeem, kortweg ARI. Vorige week is het signaal definitief uitgeschakeld bij de verschillende Oostenrijkse radiostations.

ARI, een systeem dat begin jaren ’70 werd uitgevonden, had eigenlijk twee mogelijkheden. Het aangeven of het station wel eens verkeersinfo uitzond en het overschakelen van de cassettespeler naar de radio tijdens de verkeersinfo en luider schakelen van de radio. Daarmee kan ARI dus worden gezien als de voorloper van het huidige Radio Data Systeem (RDS).

De reden waarom het ARI systeem buiten gebruik wordt gesteld mag dan ook duidelijk zijn. RDS heeft de functies van ARI al ruimschoots overgenomen. Al sinds halverwege de jaren ’90 worden er nauwelijks autoradio’s die voorzien zijn van ARI gemaakt. En omdat een gemiddelde autoradio 10 jaar meegaat was het de hoogste tijd om afscheid te nemen van het signaal. Daar komt ook bij dat het ARI signaal, net als RDS gebruik maakt van drie keer de stereo piloottoonfrequentie, ofwel 57 kHz. Dit zorgde bij sommige moderne radio’s voor storingen in de ontvangst van het RDS signaal.

Al in 2003 besloot Zwitserland het ARI-signaal uit te schakelen. Duitsland volgde in maart 2005, al zijn er daar nog steeds een handvol zenders die ARI uitzenden. [RS/Radio.NL]

Gerelateerde berichten