Op publieke televisiezenders is vorig jaar 21 procent minder gevloekt. Commerciëlen zagen het gevloek ten opzichte van 2006 met vier procent stijgen. Door het aanzienlijk grotere aantal vloeken op commerciële zenders nam het totale gebruik van grove taal op de Nederlandse televisie vorig jaar met acht procent toe, meldt de Bond tegen het Vloeken dinsdag op basis van de Vloekmonitor die TNS Nipo voor de bond opstelde.
Vorig jaar waren 121 duizend grove woorden te horen op televisie. Gemiddeld genomen nam het ruwe taalgebruik op de Nederlandse televisie voor het vierde jaar op rij toe. De stijging is wel minder groot dan in 2006, toen een toename van dertien procent werd geconstateerd. Ten opzichte van 2003, het eerste jaar dat de Vloekmonitor werd uitgevoerd, is het aantal vloeken, scheldwoorden en verwensingen toegenomen met 44 procent.
Publieke omroep BNN spande vorig jaar net als in 2006 de kroon. Met gemiddeld 7,4 scheldwoorden per uur staat de jongerenomroep met kop en schouders bovenaan. Opvallend is volgens de bond dat bij BNN minder wordt gevloekt, maar meer andere grove taal wordt geuit. Op de tweede plek komt Comedy Central met gemiddeld 4,8 scheldwoorden per uur. Derde is Veronica met gemiddeld 3,7 grove taaluitingen per uur. De publieke omroepen VPRO, Vara en NPS gebruikten volgens de Vloekmonitor opmerkelijk minder grove taal dan in 2006.
In films en documentaires wordt volgens het onderzoek de meeste grove taal gebruikt. Met respectievelijk 25 procent en dertien procent voeren deze genres de lijst aan. De derde plek, die vorig jaar nog werd ingenomen door reclame, is nu voor soaps. Daarin werd acht procent meer gevloekt.
De bond doet een dringend beroep op de omroepen om het grove taalgebruik terug te dringen. Bijna driekwart van de Nederlanders wil minder gevloek op de televisie, concludeerde de bond vorig jaar na eigen onderzoek. Zeven op de tien Nederlanders zouden vinden dat de omroepen zelf een code moeten opstellen ten aanzien van vloeken en ander ruw taalgebruik. [Novum/Radio.NL]