Headlines uit de krant: vrijdag 27 juni 2008

De Ster, de verkooporganisatie van de publieke omroep, stunt met de prijzen voor televisiespots. Commerciële omroepen hebben daar last van. Zij zijn gedwongen hun prijzen ook te verlagen. Dat zei Eric van Stade, algemeen directeur van SBS in Nederland woensdag tijdens de eerste Mediapoort in sociëteit Nieuwspoort in Den Haag. Mediapoort is een initiatief van verschillende commerciële omroepen en enkele politieke partijen om elkaar twee keer per jaar in Nieuwspoort te ontmoeten.

Tijdens de eerste bijeenkomst ging het onder meer over de reclamemogelijkheden bij de publieke en commerciële omroepen. Volgens Van Stade verstoort de Ster duidelijk de markt met de te lage tarieven. Bert Habets, algemeen directeur van RTL Nederland, onderschrijft de kritiek van Van Stade. ‘Nu de publieke omroep het eredivisievoetbal weer heeft, kunnen ze veel kijkers aanbieden bij de adverteerders. Het is onze indruk dat ze bij de Ster vervolgens kijken naar de eigen begroting en niet te veel geld willen binnenhalen. Om toch de blokken vol de houden, bieden ze de kijkers goedkoop aan bij de adverteerders.’ Lees verder

Lokaal
Lokale omroepen moeten onafhankelijk worden gemaakt van lokale overheden. Dat voorstel doet D66-kamerlid Boris van der Ham. Hij wil voorkomen dat lokale politici de geldkraan van hun criticasters kunnen dichtdraaien en geld, dat bestemd is voor media, aan iets anders wordt uitgegeven. De subsidieverdeling van lokale media moet wat Van Ham betreft bij het Commissariaat van de Media worden neergelegd. Media-minister Ronald Plasterk voelt daar niets voor. ‘Het rijk moet geen lokale zaken willen financieren’, zei hij woensdag in de Tweede Kamer. Een soortgelijke kwestie lijkt nu al te spelen bij de regionale Omroep Zeeland. Gedeputeerde van Waveren van Waveren wil dat de Omroep de programmering aanpast omdat sinds de nieuwe programmering in april werd ingevoerd de helft van het aantal kijkers is afgehaakt. Lees verder

Wereld
Eindredacteur Ewart van der Horst stopt na drie seizoenen bij De Wereld Draait Door. Volgens Van der Horst wilden zowel hij als de VARA de samenwerking rond de kijkcijferhit graag voorzetten, maar is dat onmogelijk door fiscale regels. Als Van der Horst nog een jaar de eindredactie zou doen van DWDD, ziet de fiscus hem niet meer als freelancer maar als werknemer van de VARA, wat allerlei gedoe zou opleveren. ‘Het zal een droef bestaan worden: mijn leven zonder De Wereld Draait Door’, meldt de eindredacteur in een mail aan bekenden en relaties van het programma. ‘De vreugde van het dagelijks live, de redactie, Matthijs, de tafelheren en -dames, de gasten, de crew, de Plantage, ze zijn me allemaal even dierbaar en ik zal het missen als een vader zijn uitwaaierende kind.’ Lees verder

Revu
Weekblad Nieuwe Revu gaat met ingang van volgende week weer enkel Revu heten. Dat meldde hoofdredacteur Altan Erdogan vandaag. Het huidige tijdschrift ontstond in 1968 als voortzetting van Revue en de Katholieke Illustratie. De hoofdredacteur grijpt het veertigjarig bestaan van het blad aan om wat wijzigingen door te voeren. Net als andere grote publieksbladen loopt ook de oplage van Revu terug. Met de aanstaande restyling moet daar verandering in komen. ,,We willen de historie van Revu combineren met iets nieuws. Met de naamsverandering willen we een signaal afgeven dat we een stap vooruit zetten”, aldus Erdogan. Lees verder

Reclamevrij
Met ingang van 1 januari worden de Franse publieke zenders na acht uur vrij van reclame. Vanaf 2011 zal alle reclame geweerd worden. En in de toekomst is het de president die de hoogste baas van de France Télévisions – de publieke omroep – benoemt. Die twee maatregelen werden woensdag kort na elkaar bekend gemaakt. Dat France 2, 3, 4, 5 en de overzeese zender France O reclamevrij zouden worden,was al eerder aangekondigd. Na een terloopse mededeling van president Sarkozy in januari ging een commissie aan de slag, die deze week haar rapport presenteerde. De financiële onderbouwing wekte de meeste nieuwsgierigheid. De gederfde inkomsten moeten worden gecompenseerd uit een belasting van 0,9 procent die wordt opgelegd aan leveranciers van nieuwe media als mobiele telefonie en internet. Ook de reclame-inkomsten van commerciële zenders worden zwaarder belast. Daarnaast wordt een bezuiniging van 150 miljoen euro opgelegd, die vooral France 3 treft. De dertien regionale redacties van die zender worden tot zeven teruggebracht. Lees verder

Omroep
Minister Plasterk van Mediazaken vindt dat het opinie- en informatieaanbod van de publieke omroepen pluriformer kan. Dat zei hij woensdag in een debat met de Tweede Kamer over de vaststelling van een nieuwe Mediawet. De PvdA-bewindsman is van mening dat de zogenoemde progressieve omroepen, zoals VARA, NPS en VPRO, hun aanbod in dit genre goed op orde hebben. Maar daardoor zou bij kijkers de indruk kunnen ontstaan dat zij op het gebied van actualiteitenprogramma’s ‘drie keer per dag de Volkskrant’ ontvangen op televisie. Volgens Plasterk is er ruimte voor een wat meer ‘rechts’ geluid in de publieke media. De minister vertelde de Kamer dat hij vroeger graag luisterde naar de columns van G.B.J. Hiltermann. ‘En die zou je beslist niet als links kunnen betitelen’, analyseerde hij. Plasterk ziet graag dat de meer behoudende omroepen meer aan opinie en actualiteiten gaan doen. Lees verder

Relclame
De commerciële omroepen in Nederland krijgen als het aan de PvdA en het CDA ligt veel meer mogelijkheden reclame te maken in en om hun programma’s. Op dit moment mogen programma’s om de twintig minuten onderbroken worden voor een reclameblok. Bij films mag dat om de drie kwartier. Beide regeringspartijen stellen vandaag bij de behandeling van de nieuwe Mediawet in de Tweede Kamer voor het onderbreken van programma’s door reclame helemaal vrij te geven. Films zouden voortaan elk half uur reclame mogen hebben. Het amendement van PvdA en CDA komt overeen met de nieuwe Europese regels. Normaal duurt het een tijd voordat die regels in de Nederlandse wetgeving zijn verwerkt. ‘Maar we behandelen de nieuwe Mediawet nu toch, dus laten we het maar meteen invoeren’, zegt het PvdA-Kamerlid Martijn van Dam. Lees verder

Impact
Groeiende nervositeit in Hilversum: de vijfjaarlijkse telling van het ledenaantal van de omroepen komt er weer aan. Voor de omroepen met een krimpende achterban dreigt minder geld en verlies van zendtijd. Niet alleen de nieuwkomers Max en Llink zijn daarom op ledenjacht, maar ook de ‘jongerenomroep’ BNN en zelfs de NCRV en de VARA. Tegelijk met het ouderwetse zieltjes winnen met welkomstcadeautjes om de komende telling te overleven, werken de omroepen aan nieuwe modellen om hun achterban en maatschappelijk belang te laten meten. Zo moet de zendtijd en de bijbehorende financiering veilig worden gesteld. De AVRO gaf daarom – gesteund door de KRO, VARA, NCRV en Llink – het Amsterdamse bureau KVD de opdracht een studie te doen naar moderne vormen van ledenbinding. ‘Want de Publieke Omroep wordt steeds populairder, maar de ledenaantallen van de omroepen dalen’, zegt AVRO-directeur Willemijn Maas. ‘Dan klopt er iets niet. En dan heeft het geen zin om uitsluitend het ledenbestand te tellen. Dat is achterhaald.’ Lees verder

Gerelateerde berichten