Het aantal presentatoren dat meer verdient dan een minister is met tweederde toegenomen. Hoe komt dat? Kan de Kamer, vanavond in spoeddebat bijeen, daar iets tegen doen? Globetrotter Floortje Dessing is de enige veelverdiener bij omroep Llink. Zij incasseert als boegbeeld van de jongste omroep een salaris van 190.000 euro. Dat is meer dan de minister-president verdient. Dat komt, staat in het jaarverslag, doordat de 37-jarige programmamaakster vorig jaar is weggekocht bij de commerciële omroep. Floortje Dessing wil graag zelf vertellen hoe dat ging. Zij waagde de overstap omdat haar reisprogramma bij RTL van de sponsor „steeds sneller en wilder moest, met almaar meer adrenalinekicks”. Terwijl Dessing zelf de diepte in wilde met programma’s over „responsible travel”.
Dat kon bij Llink. De omroep bood haar een bedrag lager dan haar presentatiesalaris bij RTL, hoger dan de Balkenende-norm. Mijn marktwaarde, zegt Dessing: een optelsom van vijftien jaar reisprogramma’s maken én gegarandeerde kijkcijfers bij een jonge doelgroep. Bovendien deed de programmamaakster afstand van het „forse bedrag” dat ze bij RTL binnenhaalde als co-producent. „Produceren doe ik niet meer. Dat is commercieel. Je moet niet de schijn wekken dat je bij de publieke omroep komt voor de poen.” Floortje Dessing is een van de 25 presentatoren annex programmamakers bij de publieke omroep die in 2007 meer verdiende dan een minister. Lees verder
100P
Daphne Deckers presenteert vanaf 23 augustus een eigen programma op de radiozender 100%NL. Dat maakte de programmadirecteur van de zender voor Nederlandse hits dinsdag bekend. De presentatrice van het succesvolle tv-pogramma Holland’s Next Top Model zal iedere zaterdag tussen 10.00 uur en 12.00 uur te horen zijn. Het publiek mag voor een groot deel bepalen waar het programma over gaat. Via internet kunnen luisteraars meedenken over de invulling en onderwerpen aandragen. Het wordt volgens de programmadirecteur wel een typisch ‘Daphne programma’. ,,Het programma zal zich ten delen richten op de actualiteit. Daphne is daar heel sterk in.” Lees verder
Mol
Het moet de ultieme Amerikaanse droom zijn: rijk worden door je eigen televisieprogramma te bedenken. En John de Mol – nog steeds op zoek immers naar een opvolger van de megahit Big Brother – maakt het graag mogelijk. Amerikanen met goede ideeën voor een nieuwe realityshow kunnen zich melden op de nieuwe website TalpaCreative.com . Wordt de vondst inderdaad een hit, dan zal de bedenker meedelen in de opbrengsten, waarbij De Mol zeker niet zuinig zal zijn. Eventuele goede concepten voor programma’s worden eerst getest in Nederland. Dat hebben het Amerikaanse vakblad Variety en de krant USA Today zondag gemeld. ‘Iedereen kijkt televisie. Iedereen heeft een idee over televisie. Een portier of een serveerster kan een goed idee hebben’, zegt De Mol in USA Today. ‘We zijn op zoek naar de volgende grote hit.’ Lees verder
Nos
De NOS heeft voor haar internet-uitzendingen gekozen voor een Microsoft forrmaat omwille van Digital Rights Management. Dat blijkt uit de antwoorden van minister Plasterk (Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen) op Kamervragen van de SP van vorige week. SP-Kamerlid Gerkens vroeg de minister waarom Linux-gebruikers niet online het EK kunnen volgen. De EK-uitzendingen zijn alleen te zien met Microsofts Silverlight, een soort Flash. Volgens de SP is dat in strijd met het Actieplan Nederland Open dat de overheid oproept zoveel mogelijk gebruik te maken van open standaarden, die op iedere computer te gebruiken zijn. Lees verder
Muziek
Jongeren willen best betalen voor het downloaden van muziek. Dan moet het echter wel gaan op de manier die zij het liefste willen: onbeperkt en voor een vast bedrag. Dat blijkt uit Brits onderzoek. Ook willen jongeren de muziek zonder kopieërbeveiliging hebben, zodat ze het ongelimiteerd kunnen gebruiken op verschillende computers en mp3-spelers. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van de Britse belangenvereniging van muziekuitgevers, British Music Rights. Lees verder
BBC
De BBC heeft zo’n omvang en zoveel programma’s, dat altijd wel gemopper op de Britse omroep is te vernemen. Toch heeft de radio-, televisie- en internetreus een nagenoeg onverwoestbare reputatie van onpartijdigheid en topkwaliteit. Sinds een jaar beginnen er echter scheuren in dat imago te verschijnen. Zo bleef ook de BBC niet gespaard toen bleek dat diverse Britse zenders hun kijkers en luisteraars hebben bedot met belspelletjes en competities. De jongste kritiek is echter fundamenteler, en raakt aan het wezen van de British Broadcasting Corporation. Het hoofddoel van de BBC is ‘Het leven van mensen verrijken met programma’s die informeren, onderwijzen en vermaken’. In eigen land dient the Beeb hiermee tevens de sociale cohesie te versterken, door verslag te doen van de overeenkomsten en verschillen tussen de diverse regio’s. Lees verder
Reclame
De herziene Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken treedt op 1 juli in werking. In de nieuwe code is het verbod alcoholreclame te richten op minderjarigen aangescherpt. Daarnaast wordt ook het gebruik van de educatieve pay-off aangepast. De nieuwe slogan ‘Alcohol onder de 16, natuurlijk niet’ moet voortaan niet alleen worden gebruikt bij televisie- en bioscoopreclame, maar moet ook worden gebruikt op printuitingen voor zwakalcoholhoudende dranken. Bovendien dienen ook alle printreclames voor sterk alcoholhoudende dranken vanaf 1 juli van een educatieve slogan te zijn voorzien. Lees verder
RNN7
De Rotterdamse regionale commerciële televisiezender RNN7 is weer terug in de lucht. De zender is in ieder geval via CanalDigitaal weer te zien en heeft daardoor een landelijke dekking in Nederland weer weten te realiseren. Gisteren werd RNN7 uit de lucht gehaald na een inval van de belastingdienst. Met de terugkomst heeft RNN7 woord gehouden. Gisteren liet zowel de directie als de woordvoering van de noodlijdende televisiezender weten vandaag weer terug in de lucht te zien. De belastingdienst nam gisteren, volgens RNN7 geheel onverwacht, diverse elementaire onderdelen van RNN7 in beslag. Het ging dan hoofdzakelijk over apparatuur die belangrijk waren voor het uitzenden van televisieprogramma’s. Zo verdween de gehele uitzendstraat van RNN7 in de door de belastingdienst gehuurde verhuiswagens. Ook camera-apparatuur, mengtafels en editting apparatuur verdween in deze verhuiswagens. Lees verder
Liveshop
Oud-LiveShop presentator Rene Kogelman heeft zich tijdens het EK ontpopt als overloper. Nu de teleshopzender is gestopt met uitzenden en hij zijn baan kwijt is, probeert hij het in Duitsland. Rene is uitgebreid te zien als verkoper bij een Duitse bouwmarkt. De overloper is in de huid gekropen van ‘Atze’ en samen met “Kumpel” Matze beleeft hij allerlei avonturen in de bouwketens. Tijdens het EK worden de spotjes veelvuldig op de Duitse tv uitgezonden en de reclame wordt door velen goed gewaardeerd en als zeer leuk bevonden. Lees verder
Journalisten
VN-secretaris-generaal Ban Ki-moon heeft gisteren in Londen een monument geopend voor alle journalisten die tijdens hun werk zijn gedood, en voor de mensen die ze bij hun werk hebben geholpen, zoals chauffeurs en tolken. Het gaat om een tien meter hoge kegel van glas en staal op ‘Broadcasting House’, het gebouw van de BBC in het centrum van de Britse hoofdstad. De kegel, ontworpen door kunstenaar Jauma Plensa stuurt elke avond om 22 uur een lichtstraal de hemel in. Lees verder
Muziek
De Britse dierenbeschermingsorganisatie Rspca is begonnen met het geven van muzieklessen aan jonge merels, spreeuwen en andere vogels die hun ouders hebben verloren. De organisatie speelt in haar opvangcentra cd’s met vogelgeluiden, opdat de vogels op de juiste wijze leren zingen. Lees verder
Kabeltje
Ziggo, het grootste kabelbedrijf van Nederland, bereidt zich voor op een beursgang. Dat zei financieel directeur Walter Blom eind vorige week op een bijeenkomst van accountant Deloitte in Amsterdam. Volgens Blom is Ziggo onder meer bezig met de aanpassing van zijn corporate governancestructuur. Ziggo, dat is voortgekomen uit een fusie van kabelbedrijven Casema, Multikabel en Essent Kabelcom, is in handen van de Britse private equity-huizen Warburg Pincus en Cinven. Zij kochten de kabelbedrijven tussen 2005 en 2007 voor in totaal euro 5,2 mrd. Private equity-huizen willen hun aankopen in principe na drie tot zeven jaar doorverkopen. Tot nu toe liet Ziggo (3,1 miljoen aansluitingen) weten een voorkeur te hebben voor een samengaan met branchegenoot UPC, de Nederlandse nummer twee met 2,1 miljoen aansluitingen. Met een landelijk dekkend kabelnetwerk zouden Ziggo en UPC, dat in handen is van het Amerikaanse telecombedrijf Liberty Global, een front vormen tegenover KPN. Lees verder
Smit
Diverse websites hebben zaterdag fragmenten gepubliceerd uit een erotische film waarin model, schrijfster en journalist Susan Smit heeft gespeeld. De weblog VKMag en de site van dagblad De Telegraaf hebben links geplaatst naar twee scènes uit de film Diamonds Are For Pleasure, waarin Smit een bijrol vertolkt. Lees verder
Kijkers
Voor voetballoze tv-zenders is het kommer- en kweltijd. Alleen Veronica profiteert met het EK Lingerie. Maar juist dat programma markeert het einde van een tijdperk. Het is met afstand het creatiefste staaltje tv-marketing van de laatste jaren: het EK (en eerder het WK) Lingerie. Tijdens de pauzes van veelbekeken wedstrijden kijkers massaal naar je zender lokken, het blijft een briljant concept, nog los van de invulling. Lees verder