Non spot bestedingen televisie voor het eerst openbaar

De bestedingen voor non spot reclame op televisie zijn in 2007 uitgekomen op 93,0 miljoen euro. In 2006 bedroegen de bestedingen nog 84,7 miljoen euro. De groei in 2007 is gelijk aan 8,3 miljoen euro, wat neerkomt op een stijging van bijna 10%. Spot maakt deze cijfers bekend op het congres Branded TV-Content 2008, dat vandaag plaatsvindt. Het is voor het eerst dat deze cijfers door Spot naar buiten worden gebracht.

Over de omvang van de non spot markt is altijd veel gespeculeerd. Spot wil een einde maken aan deze speculaties. Spot heeft met de aangesloten zenders een uniforme definiëring van de non spot markt opgesteld.

Hiertoe worden nu de volgende bestedingen gerekend: Alle in program branding activiteiten, Alle in program price marketing activiteiten, Billboarding (“dit programma wordt u aangeboden door…”), Cromo’s (commerciële aankondigingen van programma’s), Alle productiekosten. Inkomsten uit internetactiviteiten, teletekst, rechten en directe consumenteninkomsten worden niet tot de non spot bestedingen gerekend. Betalingen direct aan publieke omroepen of aan productiehuizen zijn onbekend en niet in de cijfers opgenomen.

Commerciële televisie is altijd zeer succesvol geweest. De gewone spotbestedingen kwamen in 2007 met een groei van bijna 7% uit op 851 miljoen euro. De totale televisiebestedingen komen daarmee uit op 944 miljoen euro. De non spot bestedingen belopen nu 10% van de totale televisiebestedingen. Omdat de non spot bestedingen sneller groeien dan de spot bestedingen kan dit aandeel toenemen tot 15% in 2012.

Paul van Niekerk, directeur Spot: “Non spot communicatie is niet nieuw, maar levert de laatste jaren wel een belangrijke bijdrage aan de groei van de televisiereclamebestedingen. Adverteerders hebben grote belangstelling voor nieuwe vormen van advertising en investeren daarin. Deze interesse komt nu ook tot uitdrukking in de stijgende non spot uitgaven.”

Over Spot
Spot is het Nederlandse kenniscentrum voor televisiereclame. Spot verzorgt informatie over televisie als reclamemedium, biedt services ten behoeve van adverteerders en vertegenwoordigt de belangen van de reclamebedrijven van de televisiezenders. Voor de uitvoering van haar taken is Spot onder meer op de volgende wijzen actief: Onderzoek naar het gebruik van televisie en de effecten van televisiereclame: Spot vertegenwoordigt de zenders in de Stichting Kijkonderzoek (SKO) voor de dagelijkse meting van de kijkcijfers en controle van de uitgezonden commercials, Publicatie van brancherapporten, TIP, digitaal informatie platform voor professionals en als laatste Public Affairs. In Spot participeren de volgende organisaties: Ster, Discovery Networks, ORN, RTL Nederland, National Geographic Channel, AT5, SBS Broadcasting, Jetix, RNN7, MTV Networks en Het Gesprek. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten