Luistercijfers VK: Neil Fox brengt Magic 105.4 naar de top in Londen

Magic 105.4 mag zich opnieuw de best beluisterde commerciële zender van Londen noemen. De softpopzender zag haar marktaandeel met 1,6% stijgen, zo blijkt uit de luistercijfers over het tweede kwartaal van 2008 (april-juni/wave 2) die RAJAR afgelopen donderdag publiceerde. Ook ochtenddeejay Neil Fox droeg zijn steentje bij aan het succes van Magic, want hij presenteert de best beluisterde lokale ochtendshow in Londen. Landelijk gezien blijft BBC Radio 2 aan de top.

Londen
Al enige tijd strijden Magic 105.4 en de popzender Heart (106.2) om de koppositie onder de commerciële stations in Londen. Voorgaande periode leverde dat een gelijkstand op, maar dit keer heeft Magic echter het voortouw genomen. Het marktaandeel van de softpopzender steeg met 1,6% naar 7,4%. Heart daarentegen zag haar marktaandeel licht dalen en moet genoegen nemen met 5,7% (-0,1%). De hitzender Capital 95.8 bleef stabiel op 4,6%.

Het grote succes van Magic wordt mede veroorzaakt door ochtenddeejay Neil Fox. Hij wist een kleine 40.000 nieuwe luisteraars aan zich te binden. Wekelijks trekt Foxy 868.000 luisteraars, wat goed is voor een marktaandeel van 5,7%. Hiermee verwijst Fox zijn collega’s Jamie Theakston en Harriet Scott van Heart een plakje naar beneden. Zij verloren namelijk een kleine 50.000 luisteraars, waardoor het marktaandeel bleef steken op 5,6%. Bij Capital heeft het aantrekken van Denise van Outen naast Johnny Vaughan nog niet geleid tot het succes waarop met hoopte. Johnny en Denise verloren namelijk 57.000 luisteraars en moeten genoegen nemen met een marktaandeel van 5,2%.

Grote verliezer in Londen was de praatzender LBC 97.3, die haar marktaandeel met 1,8% zag dalen naar 2,7%. Zusterstation LBC News 1152 steeg echter met een half procent naar 0,8%. Bescheiden winst was er echter ook voor de alternatieve jongerenzender Xfm. Nadat het marktaandeel de voorgaande meetperiodes flink onderuit ging, vanwege de invoering van het non-stop ‘XU’ format, steeg het marktaandeel naar 1,1%. Sinds maart heeft de zender echter weer praatjes tussen de plaatjes, wat heeft geresulteerd in een stijging van het marktaandeel.

Landelijk
Landelijk gezien blijft BBC Radio 2 aan kop bij de landelijke radiostations. Wel moest het station iets inleveren. Het marktaandeel van Radio 2 bedraagt nu 16,0% (-0,5%). Verlies was er ook voor Radio 1. Desondanks blijft de strijd in de ochtend tussen deze twee zenders onverminderd doorgaan. Ook dit maal trok ‘Sir’ Terry Wogan aan het langste eind. Wekelijks trekt de radioveteraan 7,75 miljoen luisteraars, een verlies van 170.000 luisteraars. Chris Moyles zag eveneens een aantal luisteraars weglopen. De ‘redder van Radio 1’ trekt nu wekelijks 7,21 miljoen luisteraars, 50.000 minder dan de voorgaande periode.

De commerciële radiostations mogen redelijk tevreden zijn over het afgelopen kwartaal, want hun achterstand op de BBC werd iets kleiner. De voorsprong van de ‘Beeb’ daalde van 15,7% naar 13,3%. De radiostations van de BBC behalen een gezamenlijk marktaandeel van 55,5%, tegenover 42,4% voor de commerciële radiostations.

Voor Big L, de zender die gebruikt maakt van de middengolffrequentie 1395 vanuit Nederland, was er slecht nieuws. Het aantal luisteraars per week halveerde naar 5000, terwijl het marktaandeel daalde van 0,3 naar 0,1%.

Netwerken
Door de versoepeling van de regelgeving ontstaan in het Verenigd Koninkrijk steeds meer netwerken. Het aantal lokale programma’s op de lokale radiostations is de afgelopen maanden flink gedaald en ingeruild voor netwerkprogramma’s. Het Galaxy netwerk, met stations in Newcastle, Birmingham, Manchester en Leeds, profiteerde hiervan en zag het totale marktaandeel stijgen van 6,7 naar 7,2%. Zusterstation Heart daarentegen, met stations in Londen, Nottingham en Birmingham, daalde van 6,7 naar 6,5%.

Ook Smooth Radio, actief in de regio’s Londen, Birmingham, Manchester, Glasgow, Nottingham en Newcastle, ging omhoog van 4,2 naar 4,6%. Deze stijging is overigens grotendeels veroorzaakt doordat Smooth Radio In Newcastle voor het eerst meedeed in de luistercijfersmeting. Verlies was er voor het oldiesnetwerk Gold dat naar 0,8% daalde (-0,4%), terwijl het ‘The One’ netwerk stabiel bleef op 9,1%. [RS/Radio.NL]

Gerelateerde berichten