Stichting Wakker Dier breidt haar strijd tegen de pluimveesector uit. Vrijdag diende de stichting een klacht in bij de Reclame Code Commissie tegen de radioreclames van de kippensector. De campagne met de slogan ‘Kip. Het meest veelzijdige stukje vlees’ is volgens Wakker Dier misleidend en ongepast.
Wakker Dier hekelt de door de EU gesubsidieerde campagne van de kipsector. In de reclame wordt beweerd dat in Nederland verkocht kippenvlees ‘honderd procent OK’ is. Wakker Dier vindt ‘plofkippen met een leefruimte van een A4-tje niet OK’, en wijst daarnaast op het aantal infectieziekten als salmonella bij mensen als gevolg van kippenvlees.
Radiocampagne: ‘Kip. Het meest mishandelde stukje vlees.’
Woensdag verzocht het Productschap Pluimvee en Eieren (PPE) de stichting te stoppen met de radiocampagne ‘Kip. Het meest mishandelde stukje vlees.’ De stichting zou de melodie en de slogan misbruiken om mensen foutief te informeren, vindt PPE. Wakker Dier heeft vrijdag in fax aan de kipsector laten weten niet van plan te zijn om te stoppen met de campagne.
Een dreigende rechtszaak ziet Wakker Dier met vertrouwen tegemoet. “De vleessector heeft geen poot om op te staan, dit is een parodie en dat mag”, verklaarde een woordvoerder. [Novum/Radio.NL]