Nettowinst Wegener daalt ruim 40 procent

De nettowinst van uitgever Wegener is in het eerste halfjaar gedaald tot 13,9 miljoen euro. De daling van de nettowinst ruim 40 procent is vooral een gevolg van reorganisatiekosten. In dezelfde periode in 2007 kwam de winst nog uit op 23,8 miljoen euro. De omzet steeg met drie procent tot 355 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat ging omlaag van 37,8 miljoen euro tot 25,4 miljoen euro, zo schrijft Adformatie.

De omzet uit advertenie-inkomsten blijft voor problemen te zorgen. De al eerder ingezette daling van de omzet uit personeelsadvertenties zette zich in de eerste helft van 2008 in versterkte mate voort, aldus Wegener. Alleen op de lokale advertentiemarkt, bij dagbladen en h-a-h-kranten, was er een omzetgroei te zien.

Onlangs werd bekend dat Wegener van zijn belang van 37% in AD Nieuwsmedia, de uitgever van dagblad AD, af wil en hierover in gesprek is met mediaconcern PCM. De internetomzet van Wegener steeg met ruim een vijfde naar 8,8 miljoen euro. Een belangrijk deel daarvan werd door de websites AutoTrack en JobTrack gerealiseerd. Wegener maakte onlangs een omvangrijk reorganisatieplan bekend, dat op verzet stuitte van de dagbladen van het concern. Het uitgeefbedrijf is voor 86,4% in handen van de Britse investeringsmaatschappij Mecom. [Adformatie/Radio.NL]

Gerelateerde berichten