Nederland krijgt er mogelijk alweer een publieke omroep bij. Dinsdag (30 september 2008) start een nieuw omroepinitiatief onder de naam Piep, de eerste omroep in Nederland die dieren -en hoe we als mensen met hen omgaan- centraal stelt op radio en tv. Piep wil met meer aandacht voor dieren in de media de balans tussen mens, dier, natuur en milieu gunstig beïnvloeden.
Omroep Piep laat zien dat het beter kijken en luisteren naar dieren heel inspirerend kan zijn voor mensen. Zo veroorzaken dieren geen kredietcrisis, gaan ze duurzaam met hun leefomgeving om en eten ze niet meer dan goed voor ze is. De programmering wordt vanuit het belang van dieren ingevuld, maar is planeet breed, verder kijkend dan het belang van één groep levende wezens. Er is plaats voor nieuws en actualiteiten, entertainment, jeugdprogramma’s, talkshows, documentaires en natuurfilms.
Nederland is een dierenrijk land. Er leven 3 miljoen katten, 2 miljoen honden, 1 miljoen konijnen en 3 miljoen kooivogels. Maar er zijn ook 500 miljoen dieren in de bio-industrie. Piep weet dat hierdoor een brede belangstelling voor de belangen van dieren bestaat in ons land en wil een breed publiek enthousiasmeren, informeren, amuseren en waar nodig ook alarmeren.
50.000 leden gezocht
Piep richt zich in eerste instantie op het samenbrengen van 50.000 dierenliefhebbers en -beschermers om samen vóór 1 april 2009 te voldoen aan de eisen die de mediawet stelt om een nieuwe publieke omroep te vormen. Via Piepomroep.nl kan iedereen zich aanmelden als lid.
Piep is een initiatief van communicatiewetenschapper Karen Soeters (HVA/NGPF), die zich heeft voorgenomen om samen met filmmaker Evert van den Bos (Nature Conservation Films), communicatiestrateeg Matthijs de Jongh (KesselsKramer), Media en Cultuur-docent Maarten Reesink (UvA) art director Erik Kruize (Roorda), en student bedrijfseconomie Tom Sprangers (RUG) een nieuw geluid in Hilversum te laten horen: Piep. [Radiowereld.NL]