Global Radio zal de komende maanden een grootschalige ‘Heart’operatie gaan uitvoeren bij zijn netwerk van lokale radiostations, zo meldt The Guardian. 29 Lokale radiostations zullen hun eigen lokale namen verliezen omgedoopt worden tot ‘Heart’. Door deze uitbreiding zal het popnetwerk in grote delen van het midden en zuiden Engeland te ontvangen zijn, alsmede in het noorden van Wales. Tevens zullen hierdoor bekende namen als Invicta FM, Fox FM, GWR, Essex FM en Chiltern Radio uit de ether verdwijnen.
Begin april werd bekend dat Global Radio, eigenaar van onder meer LBC, Heart en Galaxy, GCap Media overneemt voor 475 miljoen euro. Inmiddels is GCap Media dan ook officieel in handen van Global, maar desondanks hebben beide bedrijven nog een aparte leiding. Dit kwam mede doordat de OFT nog druk bezig was met het beoordelen van de overname van GCap door Global.
Eind vorige maand bleek uit een rapport van de OFT al dat Global grootschalige veranderingen wilde doorvoeren bij zijn lokale radiostations. Deze week heeft Global Radio officieel nadere details bekend gemaakt van de op stapel staande veranderingen.
Het ‘The One’ netwerk, waarin 42 lokale radiostations zijn verenigd, zal verdwijnen. 29 van deze radiostations van dit netwerk zullen omgedoopt worden tot ‘Heart’, terwijl Power FM in Hampshire togevoegd zal worden aan het dance- en r&b-netwerk ‘Galaxy’. Capital 95.8 in Londen, Trent FM in Nottingham, Leicester Sound in Leicester, Ram FM in Derby, Mercury FM in Crawley, Red Dragon in Cardiff en Ten 17 in Harlow zullen hun eigen naam behouden en verenigd worden in het ‘Hit Music’ netwerk. Van BRMB (Birmingham), Mercia (Coventry), Beacon Radio (Shropshire) en Wyvern FM (Worcester) was al bekend gemaakt dat ze verkocht zullen worden.
Naast 29 radiostations van het The One netwerk zal waarschijnlijk ook Ocean FM in Hampshire toegevoegd gaan worden aan het Heart netwerk. Door de uitbreiding van het Heart netwerk zal Global Radio ook verder gaan snijden in het aantal lokale programma’s. Als het aan het radioconcern ligt zal nog maar zeven uur per dag (ochtend- en avondspits) echt lokaal gemaakt worden. De overige uren zal het raamprogramma uit Londen worden overgenomen.
Het urban station Choice FM zal toegevoegd worden aan het Galaxy netwerk, maar behoudt zijn eigen naam. Heart in Nottingham zal verkocht worden, maar mogelijk als franchise verbonden blijven aan het netwerk.
Wanneer alle wijzigingen precies doorgevoerd gaan worden is nog niet bekend. Global hoopt de gehele operatie, de grootste uit de geschiedenis van Engelse commerciële radiowereld, binnen anderhalf jaar af te ronden. Na afloop van de operatie zal Global nog maar met zeven merken actief zijn Dit zijn Heart, Galaxy, Hit Music, Xfm, LBC, Classic FM en Gold. [RS/Radio.NL]