Headlines uit de krant: maandag 29 september

Verzamelaar Peter Versluis is in het bezit van zo’n 500 radio’s en radio-onderdelen. En, het meest bijzondere, bijna allemaal doen ze het nog! Bij Museum Het Regthuys kun je een kijkje nemen in zijn bijzondere collectie. Versluis was als kind al in de ban van radio’s en techniek en begon later radio’s te verzamelen. Vaak kreeg hij ze cadeau omdat ze stuk waren maar hij wist ze even vaak weer aan de praat te krijgen.

Zijn verzamelwoede is nooit opgehouden, hij bezoekt nog steeds rommelmarkten en kijkt op internet naar bijzondere exemplaren. De oudste radio uit zijn verzameling stamt uit 1923 (Philips begon in 1927 pas met het maken van radio’s). Het oudje is nog in staat hedendaagse middengolfzenders te ontvangen! In zijn collectie komen heel bijzondere exemplaren voor, zoals de ‘kathedraal’, een radio van Philips uit 1933. Elke woensdag- en zaterdagmiddag geopend van 13.30 tot 17.00 uur. Lees verder

Tv
Het nieuwe tv-seizoen is net een maand op stoom en het eerste programma – Hollandse Krijgers – is reeds gesneuveld. Andere hangen aan een zijden draadje. Tv-expert Bert van der Veer over de eerste bevindingen. Wat vindt u van het programma-aanbod bij de publieke omroep? Het heeft me niet verrast. Mooi! Weer de Leeuw, De Wereld Draait Door, Pauw & Witteman, alle programma’s draaien weer op volle toeren. De één zoekt de ander met Frits Sissing… Ik zie weinig opwindends verschijnen. Lees verder

Telegraaf
Telegraaf Media Nederland neemt een belang van 75 procent in Ticketplus. “We bieden de lezer nu het totale plaatje. We informeren, inspireren en activeren de lezer”, aldus Tom Bey, Project Manager Media&Events van Telegraaf Media Nederland. Het mediabedrijf begon met een minderheidsbelang in het online ticketsysteembedrijf. “Het is opgezet vanuit lezersloyaliteit in de recreatiemarkt. Gaandeweg is dat uitgebreid naar sportevenementen en beurzen.” De Telegraaf heeft via haar portal TelegraafTickets al meer dan 200 duizend tickets verkocht. Lees verder

Optimaal
Wethouder Ton Mols (Lijst 6) van Alphen-Chaam wil een (financiële) oplossing gaan zoeken voor het nu beperkte bereik van Radio Optimaal. De uitzendingen van Alphen-Chaam Lokale Omroep Stichting zijn via de ether alleen goed te ontvangen in Alphen waar de nu enige zendmast staat. “In Chaam zijn we een beetje en in Galder en Strijbeek helemaal niet te ontvangen. Wel via de kabel maar een goede ontvangst via de ether is belangrijker omdat je dan overal te horen bent, ook buiten en in de auto. Bovendien zijn woningen in het buitengebied en in Strijbeek niet bekabeld”, zegt Jack van de Broek, voorzitter van de stichting. Lees verder

Milano
Het door Willem van de Brink opgenomen interview met zanger Arne Jansen was al uitgezonden. Bennie Roozegaarde is vijftig minuten bezig met het populaire verzoekplatenprogramma, als zondag 25 januari 1981 om tien voor twee een veewagen met daarin twintig politieagenten het erf opdraait. Deze ‘zoekploeg’ moet Radio Milano uit de lucht halen en de zender die zelfs in Rotterdam te ontvangen is, in beslag nemen. Radio Milano gaat die zondag inderdaad uit de lucht, de dertig meter hoge zendmast wordt neergehaald maar de zender wordt nooit gevonden. Sterker nog: een week later klinkt de tune van Radio Milano weer door de ether. Via een mast die in een eik is bevestigd. Met minder bereik, maar toch. Twee weken later deelt de drijvende kracht achter de ‘geheime zender’, Bennie Roozegaarde mee dat ze definitief uit de lucht gaan. Roozegaarde: “Radio Milano is aan z’n eigen succes ten onder gegaan. Door de duizenden mensen die op de inval van de politie afkwamen hadden we er geen controle meer over. Het werd een hype tegen de overheid. We wilden graag gebruik maken van de mazen in de wet. Maar steil tegen de wet ingaan, dat wilden we niet. We zijn op het hoogtepunt gestopt.” Lees verder

RTL
RTL programmadirecteur Erland Galjaard heeft gezegd dat het tv-programma Million Dollar Wedding niet te redden is. „We zullen het doel van 1 tot 1,5 miljoen kijkers niet meer halen.” „Million Dollar Wedding is een niet goed uitgevoerd programma”, bekent Erland. „We hebben ons in de auditieshows vergist. Het is onsympathiek om mensen op hun liefde te veroordelen.” Erland is echter niet van plan om met het slecht scorende tv-programma te stoppen. „Een half jaar geleden haalden we om die reden twee programma’s van de buis. Vervolgens kregen we het verwijt dat we 500.000 kijkers in de kou lieten staan.” Erland kiest er dus voor om door te gaan met een kwakkelend programma. Maar volgens de programmadirecteur bescherm je de ster niet door ze van de buis te halen. „Beschermen is iemand zijn of haar haar vak laten uitoefenen. En dat doet Wendy fantastisch.” Lees verder

Flop
Dat Million Dollar Wedding geen miljoen kijkers meer gaat trekken is een feit. Tóch is er een lichte stijging in de kijkcijfers merkbaar. Vorige week keken er 531.000 kijkers naar Wendy van Dijks programma, deze week zijn dat 537.000 mensen. Eindelijk een lichte verbetering, maar van een succes is nog steeds zeker niet te spreken… Ook Robert ten Brinks programma Moment van de Waarheid stijgt iets in waardering. Met 822.000 kijkers doet Robert het deze week beter dan vorige week, toen hij 818.000 kijkers wist te trekken. Mooi! Weer de Leeuw blijkt ook afgelopen zaterdag weer een kijkcijferkanon. Met 1.879.000 kijkers staat Paul nog steeds met stip op nummer één van de best bekeken programma’s. Lees verder

Gordon
Gordon werkt samen met John de Mol aan een nieuw televisieprogramma over ‘domme blondjes’. Dit weekend wordt een pilot opgenomen. Het programma is bedacht door Talpa en de zanger/presentator heeft er veel vertrouwen in. Lees verder

Gesprek
Journalist en televisiemaker Pieter Storms is samen met een gelieerde strategische partner bereid een reddingsoperatie op te tuigen voor de zieltogende televisiezender Het Gesprek. Dat meldde zijn woordvoerder Kay van de Linde vrijdag. De praatzender verkeert in zwaar weer en aandeelhouders Ruud Hendriks, Frits Barend en Derk Sauer zouden overwegen op korte termijn de stekker eruit te trekken. Dat heeft Storms althans begrepen. Pieter Storms was de originele bedenker van het concept voor Het Gesprek, maar werd door aandeelhouders Hendriks, Barend en Sauer nog voor de eerste uitzending op een zijspoor gezet na een conflict over de te volgen strategische koers. Lees verder

Publiek geld
Het maximum van de topsalarissen bij de Publieke Omroep moet hoger worden dan de twee ton die minister Plasterk heeft genoemd. Bovendien moeten er uitzonderingen mogelijk zijn voor presentatoren met uniek talent. Dat zei voorzitter Henk Hagoort van de Raad van Bestuur donderdag. Lees verder

Nieuwkoop
Zomaar voor straf subsidie afpakken van een omroep gaat niet volgens de regels van de gemeente Nieuwkoop. Dus hebben B en W iets anders bedacht: ze passen de regels aan zodat het wél mogelijk is. Als de lokale omroep RTV Hollands Midden (LOT) niet alsnog gaat samenwerken met de rivaliserende omroep NEO, krijgt de eerstgenoemde geen jaarlijkse subsidie van 9000 euro meer. Dat gaat voor het eerst in 2010 in. De subsidie van dit jaar is immers al verstrekt en die van volgend jaar is al aangevraagd. Verder eisen B en W in hun nieuwe aangepaste voorstel aan de raad nog steeds dat RTV HM een programmaraad instelt. De raad mag donderdag 2 oktober een besluit nemen. Woordvoerder van RTV HM, Martin Meyer, wordt er zo langzamerhand moe van. ,,Het is ongelooflijk hoeveel tijd bestuur en raad in de kwestie steekt. Ik begin me zo langzamerhand aardig thuis te voelen in het gemeentehuis. Zo vaak kom ik er.” Meyer legt voor de zoveelste keer uit dat het niet alleen aan RTV HM ligt dat de samenwerking strandde. Lees verder

Mainstream
Google nestelt zich verder in mainstream tv met GoogleAds voor televisie. Deze week werd een overeenkomst met Bloomberg TV gesloten, en ook via de zenders van NBC Universal worden binnenkort advertenties verkocht. Google is al enige tijd bezig om de Google Ads formule verder uit te bouwen. Dat gebeurde al eerder via radio, alleen lukte het met Goodle TV Ads tot nu toe wat minder goed. Vorig jaar waren er enkele proeven met EchoStar en Astound Cable, maar het opstarten van de dienst verliep minder voorspoedig dan Google gehoopt had. Lees verder

UPC
Na het testen van interactief adverteren via de rode knop wil UPC de mogelijkheden op dit vlak uitbreiden. In de nog op te richten VOD-zones kunnen kijkers zelf commercials of infomercials starten van het merk waarin zij geïnteresseerd zijn. Voor de adverteerder is de lengte van de commercial in de video on demand-zone onbeperkt. De kijker gaat naar een speciale zone waar het betreffende filmpje wordt afgespeeld. UPC begint met een VOD Car Zone, een kanaal met enkel gesponsorde programma’s en commercials over auto’s, om dit concept uit te proberen. Of de kijker vrijwillig de gesponsorde content opzoekt zal de tijd moeten uitwijzen. Nieuw is ook de mogelijkheid voor adverteerders om aanklikbare banners in de elektronische televisiegids plaatsen die doorlinken naar de content van een bepaald merk. Lees verder

Gerelateerde berichten