Met de meest recente CLO (Continu LuisterOnderzoek) publicatie (juni/juli 2008) kan nu ook het luisteren via internet per zender geanalyseerd worden. Het betreft geen extra luistergedrag, maar een aanvulling op het bestaande luistergedrag. Conclusie van het eerste onderzoek is dat luisteraars via internet gemiddeld 1 uur en 10 minuten per dag luisteren naar de radio.
CLO gaat luisteren via internet continu meten
In het verleden konden de respondenten al aangeven waar ze hadden geluisterd (luisterplaats: o.a. thuis, in de auto/onderweg, op het werk/school). Nu kunnen de respondenten per luisterperiode ook aangeven of dit luisteren via internet heeft plaatsgevonden.
“Op basis van luistertijd zien we dat het luisteren naar de radio via internet zo’n 3,5% van de totale luistertijd uitmaakt. Dit is het gemiddelde over alle zenders en alle ondervraagden. Bij de groep die aangeeft via internet naar de radio geluisterd te hebben, bedraagt dit percentage 9,2%. Deze groep behoort tot de relatief zware radioluisteraars. Gemiddeld luistert deze groep 3 uur en 38 minuten per dag naar de radio, waarvan gemiddeld 1 uur en 10 minuten per dag via internet naar de radio geluisterd wordt. Jongeren (10-19 jaar) en studerenden scoren beduidend hoger dan andere doelgroepen. Uit de laatste Radiobasisondervraging 2007 bleek dat 28% van alle Nederlanders weleens naar de radio via internet luistert.”
Directeur George Bohlander van RAB (Radio Advies Bureau): “Het naar de radio luisteren via internet wordt voortaan op continue basis onderzocht in het CLO. Het is een kwalitatief gegeven dat een belangrijk hulpmiddel voor adverteerders en mediabureaus kan zijn bij bij het plannen van multimediacampagnes met radio en online. Radio en online zijn bij uitstek de ideale mix, want online is visueel gericht, terwijl bij radio de focus ligt op audio. Samen zijn het de ‘oren en ogen’ van de campagne”. [Radiowereld.NL]