Minder kranten verkocht in VS

De Amerikaanse krantenverkoop is in de periode april-september met 4,6 procent gedaald ten opzichte van het jaar daarvoor. Vorig jaar was de daling nog 2,6 procent. Dat heeft het Amerikaanse Controlebureau voor Drukwerk maandag bekendgemaakt. De gemiddelde totale verkoop op een doordeweekse dag van de 507 bij het onderzoek betrokken kranten daalde van ongeveer veertig miljoen tot ruim 38 miljoen stuks. De verkoop van zondagskranten daalde met 4,8 procent tot 43,6 miljoen.

Verwacht wordt dat de daling verder zal doorzetten, omdat steeds meer lezers zich op internet richten. Los van de lagere verkoopcijfers, maken kranten zich vanwege de zwakke economie ook zorgen over de nog sterkere daling van de advertentie-inkomsten. Sommige kranten lieten bewust klanten vallen omdat die in een te duur afzetgebied wonen of om zich meer te kunnen richten op de specifieke doelgroepen van de adverteerders.

USA Today bleef de grootste krant van het land met een gemiddelde dagelijkse verkoop van bijna 2,3 miljoen kranten, 173 stuks meer dan vorig jaar. Daarna volgt The Wall Street Journal met iets meer dan twee miljoen kranten, een stijging van 117 kranten ten opzichte van 2007. Hiermee bleven de twee grootste kranten nagenoeg gelijk.

The New York Times zag zijn verkoop met 3,6 procent dalen tot een miljoen kranten, terwijl de Los Angeles Times met 5,2 procent daalde tot 739 duizend stuks. De andere kranten in de top-25 kampten met dalingen van 1,9 tot 13,6 procent.

Ook de zondageditie van The New York Times daalde, met 4,1 procent. Op zondag verkocht deze krant gemiddeld 1,4 miljoen kranten, een hoger aantal dan doordeweeks, omdat USA Today en The Wall Street Journal op zondag niet publiceren. De Los Angeles Times volgde met ruim een miljoen zondagskranten, een daling van 5,1 procent. De Washington Post verkocht op zondag 866 duizend kranten en verloor daarmee 3,2 procent van zijn verkoop. [Novum/AP/Radio.NL]

Gerelateerde berichten