Bij RTL Nederland verdwijnen door organisatiewijzigingen vijftig banen. De gedwongen ontslagen zijn allemaal management- en coördinatiefuncties. Dat laat het mediaconcern dinsdag weten. Voor een klein aantal van hen behoort doorgroeien of overstappen naar een nieuwe functie tot de mogelijkheden. RTL Nederland gaat zich vooral richten op televisie en radio, waardoor de organisatie moet worden aangepast. Het bedrijf zegt dit te doen om het leiderschap op de markt te versterken.
Het bedrijf zet verder sterk in op nieuwe media, zoals de verdere ontwikkeling van digitale en mobiele media, crossmediale producten en diensten. De technisch facilitaire diensten van het bedrijfsonderdeel Broadcast Operations wordt door RTL Nederland uitbesteed aan DutchView. Die neemt het grootste deel van het personeel, zo’n tachtig medewerkers, per 1 januari in dienst.
RTL-directeur Bert Habets zegt dat de mediamarkt ‘razendsnel’ verandert en dat ‘kijkers en luisteraars, maar ook adverteerders andere eisen stellen’. Habets laat onvermeld welke andere eisen dat dan zijn.
Eerder dit jaar maakte de directie van RTL al de nieuwe strategie bekend voor de komende jaren. Het onder meer versterken van de kernactiviteiten televisie, radio en nieuwe media en het bouwen aan een zenderfamilie zijn daarvan de belangrijkste doelstellingen. De ondernemingsraad en betrokken vakbonden zijn van de voorgenomen reorganisatie op de hoogte gebracht. [Novum/Dow Jones/Radio.NL]