Telegraaf Media Groep (TMG) wil een aantal bedrijfsonderdelen die niet of onvoldoende bijdragen aan de geformuleerde doelstellingen afstoten. Voor Nederland zijn dat de magazines Elegance, Residence, Hitkrant, JAN, FHM, CosmoGirl! en Motoplus. Het verkoopproces zal in de komende weken worden gestart. De titels Privé, Vrouw en Autovisie zullen geen onderdeel uitmaken van de verkoop, omdat deze titels nauw zijn gelieerd aan dagblad De Telegraaf en de markten die het bedrijf bedient. Ook het 84 procent-belang in Media Librium BV, marktleider in digitale out of home-media wil TMG afstoten.
In Zweden gaat het om portfolio van magazines en internetsites in het segment van de woon-, interieur- en design-, (zeil)boten- en golfmarkt en vrouwenbladenmarkt. In Oekraine staat het portfolio van magazines met bijbehorende internetsites in de etalage. In Nederland, Zweden en Oekraine zijn gesprekken met uitgevers over overnames inmiddels gestart.
Verwacht wordt dat de genoemde bedrijfsonderdelen in 2008 een omzet behalen van bijna 40 miljoen. De bedrijven bieden in totaal werkgelegenheid aan 351 fulltime arbeidsplaatsen. TMG zal het tweewekelijkse tijdschrift Carp aan het eind van het jaar laten vervangen door de website Carp.nl, waarbij “de snel verslechterende situatie op de arbeidsmarkt en de versnelling in de migratie van print naar online een belangrijke rol heeft gespeeld”, aldus het bedrijf dinsdag.
TMG zegt dinsdag geen plannen te hebben om substantiële investeringen te doen in nieuwe drukpersen. De huidige voorzieningen voldoen volgens TMG aan de functionaliteits- en betrouwbaarheidseisen. Het aandeel TMG sloot dinsdag 5,7 procent lager op EUR14,10 bij een ASX die 1,1 procent opliep. [Novum/Dow Jones/Radio.NL]