Inwoners van New York City hebben dit jaar een keuzemogelijkheid extra als het om kerstmuziek gaat. De afgelopen jaren was vooral de softpopzender 106.7 Lite FM (WLTW) het adres voor non-stop kersthits, maar dit jaar krijgt de zender concurrentie uit onverwachte hoek, want ook de oldieszender 101.1 (W)CBS FM is nu helemaal in kerststijl gehuld. En deze strijd wordt niet alleen op de zender gestreden, maar ook achter de schermen, zo meldt de New York Times.
Jarenlang was Lite FM de onbetwiste nummer één in New York City, zowel met kerst als tijdens de rest van het jaar. Sinds ruim een jaar moet Lite de koppositie echter regelmatig afstaan aan de hitzender Z100 (WHTZ). Momenteel staat Z nipt voor op Lite, maar laatstgenoemde maakte zich al op voor het kerstoffensief. Door gedurende de maand december en een deel van november alleen maar kersthits (Holiday music) uit te zenden, was Lite dan ook zeker van de koppositie gedurende de laatste maanden van het jaar. Dit jaar heeft Lite FM echter concurrentie gekregen, want ook CBS FM is nu ‘all christmas’ gegaan. CBS FM noemt zich zelfs ‘Home for the Holidays’.
De strijd tussen Lite FM en CBS FM ging al in oktober van start. CBS FM begon 1 oktober namelijk met het spelletje ‘Santa Song of the Day’, waarbij luisteraars kans maakten op $1000 als ze een bepaalde kersthit hoorden. Op 13 oktober begon Lite FM eveneens met het spelletje ‘Santa Song of the Day’, dit tot groot ongenoegen van CBS Radio. En dus kreeg Clear Channel, eigenaar van Lite FM, een brief van de advocaat van CBS Radio waarin vriendelijk, doch dringend verzocht werd om de naam ‘Santa Song of the Day’ niet meer te gebruiken. Lite FM veranderende daarop de naam in ‘Stocking Stuffer Song of the Day’.
Sinds Thankgiving Day (27 november) is het alleen maar kerst wat de klok slaat bij Lite en CBS. Beide stations zenden nu non-stop kerstmuziek uit. En de omschakeling op Thanksgiving Day was niet geheel toevallig gekozen, want deze dag is de officiële aftrap van de feestdagen in de VS. De dag daarna (Black Friday) barst het ‘christmas shoppen’ dan ook los. De inwoners van New York City mogen nu gaan beslissen welk station de lekkerste kersthits uitzendt. Pas in januari 2009 zal duidelijk worden wie deze kerststrijd gewonnen heeft.
Momenteel hebben al meer dan 100 radiostations in de Verenigde Staten hun reguliere format ingeruild voor kersthits. Dit jaar ging het eerste station zelfs half oktober al om. Uit onderzoek blijkt trouwens dat ‘The Christmas Song’ van Nat King Cole meest geliefde kerstplaat in de Verenigde Staten is. ‘White Christmas’ van Bing Crosby staat op twee, gevolgd door ‘Do You Hear What I Hear’ van Johnny Mathis. De meest gehate kerstplaat is ‘Jingle Bells’ van de Singing Dogs. [RS/Radio.NL]