Voedselfabrikant Mars en de VRT hebben een akkoord bereikt over het gebruik van ‘MNM’ als naam voor het nieuwe radiostation van de Vlaamse openbare omroep. Aanvankelijk was Mars niet blij dat de omroep de naam MNM wilde gebruiken, omdat het teveel lijkt op M&M’s, maar beide partijen hebben alsnog een manier gevonden om beide merken naast elkaar te laten bestaan. Vanaf 5 januari zal MNM de plek van de hitzender Donna innemen.
Eind oktober maakte Peter van de Veire tijdens zijn televisieprogramma ‘Peter live’ bekend dat het nieuwe radiostation van de VRT ‘MNM’ (Muziek en Meer) gaat heten. Dat plan werd alleen niet door iedereen goed ontvangen. In eerste instantie bleek al dat er ook een meubelfabrikant in België is met deze naam. Deze had tevens het domein mnm.be in het bezit. Dit probleem waren echter na korte tijd opgelost, want de VRT heeft deze domeinnaam inmiddels overgenomen.
Voedselfabrikant Mars besloot vorige maand echter aan de bel te trekken. Zij zijn namelijk producent van M&M’s. Mars vond dat de naam van de nieuwe hitzender teveel op die van de kleine gekleurde chocoladesnoepjes met een nootje erin lijkt. De voedselfabrikant kondigde dan ook aan niet te aanvaarden dat de nieuwe hitzender van de VRT de naam MNM gaat gebruiken.
Ondanks het duidelijke statement van Mars zijn er toch gesprekken geweest tussen de VRT en de voedselfabrikant. De contacten hebben plaatsgevonden in een sfeer van respect voor elkaars bedrijf en merken. Uiteindelijk hebben beide partijen toch een akkoord bereikt over het gebruik van de naam MNM. Over de inhoud van de overeenkomst willen beide partijen geen mededelingen doen.
Update
Inmiddels is ook het logo van MNM onthuld. Dit gebeurde via een filmpje op YouTube. Voormalig Miss België en presentatrice Ann van Elzen en deejay Dave Peters maakten voor YouTube een parodie op de geheime nota’s van oud-premier Jean-Luc Dehaene in het kader van de regeringsonderhandelingen die eind vorig jaar via fotolenzen en televisiecamera’s openbaar werden. In dit filmpje rijden ze samen de VRT-gebouwen aan de Reyerslaan binnen en is het MNM-logo zo (on)gewild voor het eerst te zien. Ook is de slogan bekend gemaakt: Let’s have a Big Time.
Vrijdagavond is het logo voor het eerst op televisie te zien. Dan zullen de eerste MNM-promofilmpjes op worden uitgezonden op Eén. [RS/Radio.NL]