De publieke omroepen proberen al enkele maanden veel nieuwe leden te krijgen om het voortbestaan van de omroepen veilig te stellen. Komende jaar zal het CvdM de zendtijd en de budgetten opnieuw verdelen. Belangrijk daarbij is dat ledenaantal. 1 april 2009 is de datum dat de omroepen het aantal leden bekend moeten maken. Nieuwe aanmeldingen zijn daarna nog wel welkom, maar worden niet meegeteld door het CvdM.
Via snelle wervingsacties en gelegenheidskoopjes proberen de publieke omroepen momenteel veel zwevende kijkers te bemachtigen voor minimaal voor 5,72 euro. Via bijvoorbeeld radio- en tv-spotjes, abri`s, banners, telefoonacties, backstageprogramma`s, direct mail en avondvullende ledenwerfshows proberen omroepen als Ncrv, Vara, Max, Bnn, Vpro en Llink veel reclame voor zichzelf te maken. De Avro, Tros, Eo en de Kro doen het iets rustiger aan, maar hebben ook de nodige campagnes lopen.
De Tros probeert het via Nederlandstalige muziek, de Avro heeft onlangs een kunst- en cultuurlidmaatschap geintroduceerd. De Kro pakt het weer anders aan. De Kro koppelt begin december ledenwerfspots aan een nieuwe imagocampagne. [Radiowereld.NL]