Een reclame van de SP heeft donderdagavond de Ster Gouden Loeki voor beste televisiespotje van 2008 gewonnen. Kijkers kozen uit de vijf finalisten het spotje over de thuiszorg, waarin een bejaarde vrouw zich voor de camera uitkleedt. Met het spotje wilde de SP duidelijk maken hoe het voor bejaarden voelt om steeds door andere verzorgers te worden gewassen, een verondersteld gevolg van de bezuinigingen in de zorg.
Het reclamespotje van de politieke partij leidde tot een hoop ophef. Zo werden veertien klachten ingediend bij de Reclame Code Commissie omdat de spotjes volgens de klagers misleidend of in strijd met het fatsoen was. De commissie wees alle klachten af.
Andere genomineerden waren een spotje van Centraal Beheer, waarin de aarde wordt bedreigd door buitenaardse wezens die uiteindelijk op een plakkerige vliegenstrip eindigen en een reclame van verzekeraar Ohra, waarin clown Bassie de vader van de baby van de buurvrouw blijkt te zijn.
De reclame werd ingeleid door ophef na geruchten die opzettelijk de wereld in werden geholpen dat de bejaarde clown een 31-jarige vrouw zwanger zou hebben gemaakt.
Tweede werd het Wereld Natuur Fonds met de commercial ‘De wonderen zijn de wereld nog niet uit’. KPN Zakelijke Markt werd derde met de commercial ‘Dongel’. De vierde plek was voor Ohra met ‘Baby Bassie’ en Centraal Beheer Achmea met ‘Ufo’ werd vijfde.
Eerdere winnaars van de Ster Gouden Loeki zijn: KPN met ‘Goeiemoggel’ (2007), Centraal Beheer Achmea met ‘Acupunctuur’ (2006), Planet met ‘Moderne Technieken’ (2005), Centraal Beheer Achmea met ‘Leeuw’ (2004) en Amstel Bier met ‘Klussen’ (2003) [Novum/Radio.NL]