3FM Serious Request 2008 bereikte 10,6 miljoen Nederlanders van 10 jaar en ouder via radio, tv en internet. Dit staat gelijk aan 75% van alle Nederlanders van 10 jaar en ouder. 11,2 Miljoen Nederlanders (79%) waren op de hoogte van de actie. Dit blijkt uit onderzoek dat is uitgevoerd door onderzoeksbureau De Vos en Jansen in opdracht van NPO Kijk- en Luisteronderzoek.
De actie, die 3FM samen met het Nederlandse Rode Kruis organiseerde voor vluchtelingenhulp, bereikte 300.000 mensen méér dan in 2007. 3FM Serious Request 2008 werd uitgezonden van 19 tot en met 24 december 2008.
“3FM Serious Request leverde niet alleen een recordopbrengst voor het vluchtelingenprogramma van het Rode Kruis op. Het evenement breekt crossmediaal alle records. Nederland heeft Serious Request in zijn hart gesloten en volgt de 3 deejays in het Glazen Huis trouw via diverse media, zegt Florent Luyckx, 3FM zendermanager. “Ook de Glazen Huizen in Gent, Malmö en Nairobi zijn succesvol geweest en genereerden in België, Zweden en Kenia ongekend veel aandacht voor het lot van de 36 miljoen vluchtelingen wereldwijd.”
De groei van 3FM Serious Request deed zich voor bij zowel de radio- als tv-uitzendingen van 3FM Serious Request. Naar de radio-uitzendingen op 3FM luisterden 5,9 miljoen mensen. In 2007 was dat 5,2 miljoen. Ook de tv-uitzendingen van het evenement zijn beter bekeken. In totaal keken 6 miljoen mensen naar de tv-uitzendingen van 3FM Serious Request, in 2007 waren dat er 5,4 miljoen. Dit jaar kon men 3FM Serious Request volgen via Nederland 1 en 3, de etalagekanalen van vrijwel alle kabelexploitanten en via 101; één van de digitale themakanalen van de NPO. Daarnaast was op dinsdag 23 december rond 20.30 uur de livestream van 3FM Serious Request te volgen op alle drie de publieke televisiezenders dankzij een storing in Hilversum.
Opbrengst
3FM Serious Request bracht in Nederland 5.637.937,- euro op. Ook in Gent stond een Glazen Huis. Studio Brussel zamelde met de Belgische variant “Music for Life” een bedrag in van €3.503.246,-. Dit jaar stond er van 13 tot en met 19 december ook een Glazen Huis in het Zweedse Malmö. De deejays van het publieke radiostation P3(radio) brachten een bedrag van 277.778 euro bijeen met de Zweedse versie van Serious Request Musikhjalpen. Totale opbrengst van 3 Glazen Huizen is 9.418.961 euro. Ghetto Radio Serious Request heeft zijn ambitie om het probleem van de vluchtelingen op de kaart te zetten helemaal bereikt. In Kenia werd geen geld ingezameld. [Radiowereld.NL]