Clear Channel Communications gaat flink snijden in zijn personeelsbestand. Als gevolg van een grote reorganisatie verdwijnen er 1850 banen bij het bedrijf. Afgelopen dinsdag hebben al honderden personeelsleden te horen gekregen dat ze niet langer meer welkom zijn. Onder hen bevinden zich ook medewerkers die al meer dan 20 jaar werkzaam zijn voor het bedrijf.
Vorige week onthulde de New York Post al dat Clear Channel aan de vooravond stond van een grootschalige reorganisatie. Er zou de komende periode $400 miljoen bespaard moeten worden bij de aanbieder van commerciële radio in de VS en verhuurder van reclamemasten. Volgens de ‘Post’ zouden er 1500 banen gaan verdwijnen.
Afgelopen dinsdag, toen heel de Verenigde Staten in de ban was van de beëdiging van Obama, maakte Clear Channel tussen neus en lippen door bekend door er inderdaad drastisch bezuinigd moet worden. Toen werd ook duidelijk dat deze bezuinigingen nog drastischer zijn dan verwacht werd. In totaal zullen er 1850 banen verdwijnen bij het bedrijf. Ongeveer 9% van het totale personeelsbestand. Inmiddels hebben honderden medewerkers al hun spullen kunnen pakken.
Tot de slachtoffers van de ontslaggolf bij Clear Channel behoren onder andere R Dub, programmaleider van Hot 92.3 (KHHT) in Los Angeles, Gabe Hobbs, al meer dan 25 jaar hoofd van de afdeling nieuws/talk/sport in de regio Tampa (Florida), middagdeejay Lisa Thomas en ochtendman Tony Zazza van Mix 102.9 (KDMX) in Dallas, middagpresentator Rick O’Dell van WNUA 95.5 in Chicago en middagdeejay John Berry van Sunny 106.5 (KSNE) in Las Vegas.
Ook de directie van Clear Channel Communications zal de komende periode gaan inleveren. De broertjes Mark en Randall Mayes, die aan het roer staan van het bedrijf, zullen dit jaar beiden 40% van hun salaris inleveren. Voor beiden betekent dit dat ze een kleine $900.000 minder op hun bankrekening krijgen gestort. Veel pijn zullen ze er echter niet van lijden, want geruchten gaan dat als de reorganisatie goed verloopt, beide heren elk een bonus krijgen van $1 miljoen.
Volgens Clear Channel zijn de bezuinigingen hard nodig vanwege de economische crisis. De vraag is of dit ook daadwerkelijk zo is. In het derde kwartaal van 2008 daalde de omzet van de outdoor divisie (reclamemasten) met slechts 1%. De radiotak werd harder getroffen. Hier daalde de omzet met 7%. Niets nieuws overigens, want de omzet van de radiotak daalt al jaren. Er wordt namelijk steeds minder naar de radio geluisterd. Veel gehoorde klachten zijn dat de radio in de Verenigde Staten doods, uitgekauwd, goedkoop klinkt, waar weinig spontaniteit meer te vinden is.
Het ziet er dus meer naar uit dat de nieuwe eigenaren van Clear Channel, investeringsmaatschappijen Bain Capital en Thomas H. Lee Partners, flink in de kosten willen snijden om meer geld te kunnen verdienen. Ze willen maximaal rendement voor hun investeringen. [RS/Radio.NL]