‘Grootschalige reorganisatie bij Clear Channel’

Clear Channel Communications staat aan de vooravond van een grootschalige reorganisatie. Volgens de New York Post willen de nieuwe eigenaren de komende periode $400 miljoen besparen. Hierdoor zal er flink gesneden worden in de programmabudgetten en zullen er naar alle waarschijnlijkheid 1500 banen gaan verdwijnen. Clear Channel zelf wil niet ingaan op de geruchten.

Vorig jaar werd Clear Channel Communications overgenomen door investeringsmaatschappijen Bain Capital en Thomas H. Lee Partners. De nieuwe eigenaren hebben echter besloten om er geen gras over te laten groeien en gaan grondig reorganiseren. Dit keer belooft de reorganisatie nog ingrijpender te worden dan een jaar geleden. Toen werd ruim 100 man ontslagen en werden de budgetten gedurende het eerste kwartaal bevroren. Volgens Clear Channel is de reorganisatie nu nodig vanwege de kredietcrisis.

Welke maatregelen de reorganisatie bevat wil Clear Channel, de grootste aanbieder van commerciële radio en outdoor advertising (reclamemasten) in de VS, nog niet openbaar maken. De New York Post meldt echter dat het concern de komende periode $400 miljoen wil gaan besparen. Hierdoor zal er flink gesneden worden in de programmabudgetten en zullen er naar alle waarschijnlijkheid 1500 banen gaan verdwijnen. Dit is overigens ongeveer 7% van het huidige personeelsbestand.

Door het snijden in de programmabudgetten zullen er nog meer lokale programma’s gaan verdwijnen. Momenteel worden veel lokale stations in de kleinere radiomarkten (regio’s) al bediend door voicetracks van deejays van radiostations uit de grote steden, maar Clear Channel zou nu nog een stapje verder willen gaan. Er zou een ‘nationale programmering’ gaan komen. Hierdoor zullen radiostations met hetzelfde format dezelfde programmering gaan krijgen. Alleen de jingles en reclame zullen daarbij nog lokaal zijn. Een voorbeeld hiervan is de show van 102.7 KIIS FM ochtenddeejay Ryan Seacrest, die inmiddels in aangepaste vorm al op meer dan 100 radiostations in de VS en Canada wordt uitgezonden.

In de grote steden zullen de lokale stations grotendeels ook echt lokaal blijven. Al wordt hier ook al flink gesneden. Zo heeft Z100 (WHTZ) deejay Shelley Wade, haar dagprogramma al moeten afstaan aan de voicetracks van Ryan Seacrest.

Naast de besparing op lokale deejays zal er ook bespaard gaan worden op de reclameverkoopafdeling. Alleen de beste ‘salesmanagers’ zullen aangehouden worden en hun honorarium zal nog meer af gaan hangen van hun prestaties.

Volgens de New York Post zal de inhoud van de reorganisatieplannen van Clear Channel dinsdag openbaar worden gemaakt. En die dag is niet geheel toevallig gekozen. Aanstaande dinsdag wordt Barack Obama ingewijd als 44e president van de Verenigde Staten. Clear Channel hoopt dan dat de media het zo druk hebben met de inwijding, zodat de reorganisatieplannen nauwelijks het nieuws halen. [RS/Radio.NL]

Gerelateerde berichten