Kranten zien oplage sterk dalen

De oplage van betaalde kranten is gedaald. In het derde kwartaal van vorig jaar nam het aantal verspreide kranten met 2,4 procent af ten opzichte van dezelfde periode in 2007. Dat blijkt dinsdag uit cijfers van Het Oplage Instituut. Van de grote dagbladen is NRC Handelsblad de grootste daler. De kwaliteitskrant drukte 5,2 procent minder exemplaren, waarmee de oplage uitkwam op ruim 211 duizend kranten.

Het jonge broertje nrc.next zag daarentegen de oplage stijgen met 1,4 procent tot ruim tachtigduizend. Het Algemeen Dagblad en de Volkskrant verloren allebei ongeveer vier procent, Trouw 1,5 procent en het Financieele Dagblad drukte 0,7 procent minder kranten. De Telegraaf verloor 2,5 procent van de oplage; de Telegraaf op zondag verloor bijna twee procent. De Telegraaf blijft de grootste van Nederland met een oplage van bijna 720 duizend.

Behalve nrc.next behoren de christelijke kranten Friesch Dagblad (3,1 procent) en het Nederlands Dagblad (2,1 procent) tot de stijgers. Ook de regionale krant De Stentor boekte een stijging van 0,8 procent. De oplage van Het Parool bleef ongewijzigd; de overige regionale kranten zagen hun oplage dalen. De betaalde kranten hebben een gezamenlijke oplage van bijna 3,6 miljoen. Daarmee bereiken ze dagelijks ruim 8,3 miljoen lezers van dertien jaar en ouder. [Novum/Radio.NL]

Gerelateerde berichten