Onderzoekbureau Arbitron is het jaar 2008 geëindigd met het invoeren van het elektronisch meten luistercijfers in vier nieuwe steden. Op de laatste dag van het jaar werden de eerste resultaten van Washington DC, Dallas-Fort Worth, Atlanta en Detroit gepubliceerd. Het betreft hier de cijfers over de maand december. Door de overstap werden ook in deze radiomarkten de rangen en standen van de verschillende radiostations weer danig door elkaar geschud.
Door de overstap in Washington DC, Dallas-Fort Worth, Atlanta en Detroit komt het aantal radiomarkten (regio’s) waarin Arbitron de luistercijfers elektronisch meet met de Portable People Meter (PPM) op 14. Eerder stapten onder meer New York City, Los Angeles, Chicago, Houston en Philadelphia al over. De 14 radiomarkten waarin momenteel elektronisch gemeten wordt vertegenwoordigen 51,7% van de totale reclameomzet in de 50 grootste radiomarkten van de Verenigde Staten.
Washington
In Washington DC mag de nieuwszender 103.5 WTOP zich marktleider noemen met een marktaandeel van 8,9%. Volgens de laatste traditionele dagboekcijfers van afgelopen zomer scoorde het station met ‘Traffic & Weather together on the 8’s’ nog een marktaandeel van 6,3%. WTOP moet de eerste plek wel delen met de softpopzender 97.1 WASH FM. Dankzij de kerstmuziek schoot het marktaandeel flink omhoog. Afgelopen zomer noteerde het station onder de oude methode nog 4,8%. De komende maanden zal het marktaandeel weer zakken, maar testresultaten geven aan dat WASH FM buiten de kerst goed is voor ongeveer 6% marktaandeel. Plek drie is in handen van WAMU 88.5. Het radiostation van de American Universtity scoort 7,3%.
De invoering van elektronisch meten betekende ook goed nieuws voor de Hitzender Hot 99 5 (WIHT), de popzender Mix 107.3 (WRQX) en de rockzender DC 101 (WWDC) die allen hun marktaandeel flink zagen stijgen. Opvallend was ook de notering van WGTS 91.9. Het niet commerciële radiostation met overwegend gospelpop kreeg voor het allereerst zijn luistercijfers onder ogen en scoort een marktaandeel van 4,6%, wat goed is voor plek zeven.
Slecht nieuws was er wederom voor een aantal urban stations. WHUR 96.3 zag met marktaandeel met bijna anderhalf procentpunt dalen en duikelde hierdoor van de eerste naar de vijfde plaats. Majic 102.3 daalde zelfs van de derde naar de elfde plek. Ook WPGC 95.5 ging flink omlaag. Rivaal 93.9 WKYS daarentegen zag wel het marktaandeel stijgen, maar verloor desondanks een positie.
Dallas-Fort Worth
In Dallas-Fort Worth zorgde de invoering van het elektronisch meten er voor dat de Spaanstalige zender Recuerdo 94.1 (KLNO) voor het eerst aan kop ging. Het station noteerde een marktaandeel van 6,9%. Een stijging van bijna drie procentpunten ten opzichte van afgelopen zomer, toen nog met behulp van de dagboekmethode gemeten werd. De softpopzender Lite FM (KVIL) deed dankzij de kerst goede zaken en steeg naar plek twee. De hitzender 106.1 Kiss FM (KHKS) nam plek drie in beslag.
Ondanks de goede prestaties van Recuerdo deed de Spaanstalige rivaal La Que Buena (KESS) het minder goed. Deze zender zag het marktaandeel letterlijk als een plumpudding in elkaar zakken. Ook de urbanzenders K-104 (KKDA) en 97.9 The Beat (KBFB) verloren flink terrein.
In Atlanta nam de urbanzender Kiss 104.1 (WALR) voor het eerst de koppositie in met een marktaandeel van 8,5%. Winst was er ook voor de nieuws en praatzender WSB 750, de popzender B98.5 (WSB) en de countryzender K95 (WKHK). De hitzender Q100 (WWWQ) verdubbelde zijn marktaandeel zelfs door de invoering van het elektronisch meten. De urbanzender V103 (WVEE) zag het marktaandeel omlaag gaan en daalde hierdoor van de eerste naar de derde plek.
De Kerstman bezorgde een waar kerstcadeau bij de softpopzender 100.3 WNIC in Detroit. Dankzij de kersthits en de invoering van het elektronisch meten zag de zender zijn marktaandeel bijna verviervoudigen. WNIC noteerde in december een marktaandeel van 11%. Afgelopen zomer was dit nog slechts 3,2%. De hitzender Channel 9-5-5 (WKQI) volgt op ruime afstand met 6%. Newsradio 950 WWJ staat op plek drie. [RS/Radio.NL]