Headlines uit de krant: maandag 2 februari

De Toppers zullen het nummer Shine zingen tijdens het Eurovisie Songfestival. Tijdens de nationale finale ging het tussen de nummers Shine en Angels in the Night. De vakjury, met Tatjana Simic, Daniël Dekker, Emile Hartkamp, Getty Kaspers en Tony Berk, vond ook deze nummers het sterkste.

Grote verassing was echter dat Gordon het lied Shine zelf schreef. De naam Ger van de Westelaken was door hem verzonnen. Bas van den Heuvel maakte de muziek. Lees verder

PopNed
De EO geeft de Populistische Omroep Nederland (PopNed) in het radioprogramma Dit Is De Dag van vrijdag 30 januari de ruimte om de onderwerpen, de gasten en de reportage te bepalen. Ronald Sorensen, oprichter van PopNed, voert de eindredactie. Oud LPF-kamerlid Joost Eerdmans presenteert de uitzending, terwijl EO-boegbeeld Andries Knevel medepresentator is. Lees verder

Slagter
Jan Slagter, voorzitter van Omroep MAX, denkt er niet aan zijn plannen voor een eigen journaal aan te passen. De NOS eist dat zijn omroep dat wel doet, omdat zij het alleenrecht op journaals claimt. Volgens de NOS is zij de enige binnen de Publieke Omroep die het recht heeft nieuws te presenteren in een journaalvorm. De NOS wordt daarin gesteund door Lennart van der Meulen, netmanager van Nederland 2. “MAX kan in het programma ‘Tijd voor MAX’ aan tafel een nieuwsbericht brengen. Ze mogen in gaan op het nieuws, reportages laten zien. Maar ze moeten niet een soort studio maken en journaaltje gaan spelen en daarmee de NOS kopiëren”, aldus Van der Meulen tegenover RTL Boulevard. Lees verder

Matters
De NCRV komt in het najaar met een tweede serie van Family Matters. Het programma waarin probleemgezinnen worden geholpen, slaat zo goed aan dat er nu al deelnemers worden gezocht voor een nieuwe reeks. ‘We krijgen veel positieve reacties op het programma en ook de kijkcijfers zijn erg goed’, verklaart de NCRV. De realityreeks trekt wekelijks ruim een half miljoen kijkers. Het eerste seizoen loopt nog tot begin maart op Nederland 3. Lees verder

Kijkers?
SBS6 en Net5 lopen het risico kijkers te verliezen als ze vanaf februari tijdens enkele populaire series om de vijf minuten reclame gaan uitzenden. Dat zegt Gijs van Beek, hoofd RTV van mediabureau Mediaedge, dat reclamezendtijd inkoopt bij televisiezenders. De vaker terugkerende reclameblokken duren soms niet langer dan een minuut. De proef is mogelijk door een aanpassing van Mediawet. ,,Wat blijft is dat we maximaal twaalf minuten reclame per uur mogen uitzenden,’’ zegt SBS-woordvoerder Eric Dekker. Lees verder

Geld
Eindeloze herhalingen, gerecyclede films en uitgekauwde series: januari en februari staan erom bekend. Tv-zenders sparen hun belangrijkste programma’s op tot het voorjaar, wanneer de adverteerders traditiegetrouw hun portemonnee trekken. Het eind is nu in zicht; de tv-lente lonkt. Een greep uit het nieuwe aanbod: Lees verder

Simek
Onder de titel ‘Simek voor de Verandering’ gaat Martin Simek het televisieprogramma De Verandering van de Evangelische Omroep presenteren. Dat zei woordvoerder Jop Douma van de EO. Simek treedt op als gastpresentator als de contracten zijn getekend, aldus de zegsman van de omroep. De Evangelische Omroep heeft al eerder gastoptredens gehad van Henny Huisman en Maarten van Rossum. Lees verder

TMG
TMG, uitgever van onder meer De Telegraaf, is geïnteresseerd in één of een combinatie van titels van uitgever PCM. De meerderheid van het concern is te koop voor ongeveer €100 miljoen. De uitgever van onder meer de Volkskrant, NRC Handelsblad, AD en Trouw, legt volgende week een ’letter of intent’ (om PCM grotendeels aan de Belgische Persgroep van Christian van Thillo te verkopen), voor aan de aandeelhouders. Lees verder

Kijkcijfers
’t Vrije Schaep blijft het kijkcijferkanon van de vrijdagavond. De serie trok ruim 1,6 miljoen kijkers. Ook X Factor weet het publiek nog steeds te boeien. Naar de talentenjacht keken ook ruim 1,6 miljoen mensen… De Nieuwe Uri Geller deed het iets beter dan vorige week. De live show op SBS trok toen 1 miljoen kijkers. Deze week keken er ruim 1,2 miljoen mensen. Lees verder

Plasterk
Onderwijsminister Ronald Plasterk gaat zijn op de Zuidpool gemaakte videobeelden toch direct verspreiden onder alle media. In eerste instantie zou hij die in de rubriek Eén Vandaag tonen, om ze pas daarna ook naar andere media te sturen. Met dat plan haalde hij de woede van RTL Nieuwshoofdredacteur Harm Taselaar op zijn hals. Taselaar noemde dat ,,stuitend”. Lees verder

Wie?
De kijkcijfers van het SBS 6-programma Wie ben Ik? kelderen verder. Vorige week trok het spelprogramma met 807.000 kijkers al 200.000 kijkers minder dan de week ervoor, en deze week zijn er weer meer dan 200.000 kijkers afgehaakt. Met 601.000 kijkers staat het zaterdagavondprogramma van SBS op de 18e plaats van de best bekeken programma’s… Lees verder

Mol
Talpa Content, het tv-productiebedrijf van John de Mol, heeft een programma-idee verkocht aan de grote Amerikaanse zender ABC. Het gaat om de nieuwe realityshow Dating In The Dark, meldde een Talpa-woordvoerder woensdag. Die nieuwe show is vanaf maart ook op RTL5 te zien. In zijn Endemol-tijd verkocht De Mol vaker programma-ideeën aan grote spelers in de Amerikaanse markt, zoals Big Brother, Fear Factor en Deal Or No Deal. In zijn huidige Talpa-hoedanigheid is het de eerste grote deal die hij met een overzees network heeft gesloten. Lees verder

Gerelateerde berichten